Berdoalah!!!

Berdoalah!!!

20 August 2015

Fitnah Wanita

Bismillahirrahmanirrahim.

Jari jemari ini seakan meminta untuk menitipkan buah bicara. Hanya sekadar melepaskan bebanan yang tidak tergalas. Permudahkan ya Allah. Seandainya tersilap dalam mengatur bicara, maafkan aku ya Allah. Tidak berniat untuk mengadu selainMu.

Fitnah muslimah itu boleh datang melalui banyak cara. Buruk tingkah laku menjadi fitnah, baik tingkah laku boleh juga mengundang fitnah. Di zaman kini, jika kebaikan yang dilakukan akan mengundang tumpuan. Allahu, serba salah untuk melakukannya. Bahkan bukan menjadi riak tetapi sum'ah. Sedih.

Seorang muslimah itu apabila menjadi tumpuan, lantaran beranggapan dialah yang terbaik. Hapuskan perasaan ini, pandanglah diri lebih hina berbanding orang lain. Sesungguhnya, kulakukan semua itu kerana minat, tanggungjawab, amanah dan utamanya adalah mengikut perintahNya.


Kadangkala susah untuk menyimpan diri daripada terlihat orang ramai. Lalu memaksa diri melakukan juga, mudahan Allah terima. Nilai ikhlas? Paksa untuk ikhlas, lama kelamaan akan datang ikhlas. Tidak tertanggung pertanyaan demi pertanyaan tentang status. Terganggu fokus. Kesudahannya, katakanlah sahaja I'm not available. Lebih mudah bukan? Daripada melihat orang lain memerhati dan menyimpan rasa, kita pula hilang kuasa fokus.

Dalam meniti usia yang berbaki, baktiku pada agamaku, mak abah dan masyarakat setempat perlu diteruskan. Matlamat redhaNya dikejari. AlQuran matlamat di hati. Teruskan meskipun kau rasa tiada upaya. Usah berhenti di tengah jalan.

Semangat!







No comments: