Berdoalah!!!

Berdoalah!!!

22 August 2015

Coretan semata, ada manfaat.

Bismillahirrahmanirrahim.
Hidup ini, jika ALLAH izin untuk terus mengabdikan diri kepadaNya di sebuah gua, di mana tiada siapa yang melihat pasti akan tenang hanya di sisiNya.

Hari demi hari, bersemangat untuk mencoretkan sesuatu. Tetapi, setiap kali ingn menulis, jari ini terhenti. Bimbang sia sia dan seolah olah mengharapkan manusia mengagumi dan melontarkan pujian. Ingin mencontohi Imam AlGhazali dan buya Hamka, Melontarkan falsafahnya mengenai kehidupan buat pembaca yang thiqah kepadanya. Jujur penulis juga banyak silap dan dosa kepadaNya. Tidak layak untuk dikagumi. Hinanya dihadapanNya.

Inspirasi untuk hidup hanya keranaNya. Meneruskan sisa umur yang berbaki dengan menyebarkan manfaat tidak mengira siapa pun. Tersentuh dengan doa anak-anak didik semoga dipermudahkan hafazan dan diberikan kesihatan. Kepercayaan demi kepercayaan masyarakat tergalas di bahu. Tidak akan ku siakan. Malunya dengan diri sendiri, banyak dosa tetapi mengundang kepercayaan manusia. Hinanya diri ini, mereka silap.

Ya Allah, kata-kataku sememangnya mengundang orang yang mendengar terpana. Tetapi mereka silap, aku banyak salah dan dosa.

Jika ngin bersahabat tidak kira m.cik mahupun kakak, p.cik mahupun abang, adik mahupun anak-anak,. Pasti akan di ajak ke rumah. Kenallah diri ini sepertimana dan bagaimana empunya diri dengan keluarga. Biarlah penuh sepenuhnya rumah. Asalkan ukhuwah terjaga. Terharu, kenalan demi kenalan, mahupun anak didik sekolah, tahfiz dan pondok juga sanggup hadir ke rumah terbuka yang ana anjurkan. Kereta berduyun-duyun mengambil parking, van menunggu giliran untuk parking. Sungguh rasa dihargai. Anak didik Alquran gembira sehngga sanggup menunggu sehingga lewat malam bersama meraikan tetamu. Allah, sungguh diri ini tdak layak dihargai, kerana banyaknya dosa dan hinaNya aku di hadapanMu. Walaupun rasa kanak-kanak dikalangan mereka, semangat untuk bersahabat walaupun sangat hina dan kurangnya dikalangan mereka. Keluarga ana, terutamanya mak tersenyum walaupun penat menjayakan majlis, memasak dan melayan kerenah tetamu. Mak tidak kisah, kerana kawan anaknya juga kawannya. Mak tersenyum melihat meriahnya rumah dihadiri mereka yang ikhlas dalam agama. InsyaaALLAH.

Ikhlas usah dibicarakan. Saya sangat terinspirasi dengan kata-kata mak. Jika saya membeli barang rumah, membeli barang dapur, membayar bil mahupun memberikan duit saku, mak kata ini bukan tanggungjawab. Mak kata ini pemberian ikhlas, memberi tanpa diminta. Mak tanggungan abah. Setiap kali itulah, jika mak menerima mak akan kata pahala buat dayah. Sebagai amal jariah. Inspirasi memberi dengan banyak. InsyaaALLAH.

Dikelilingi mereka yang memberi inspirasi, tambahan inspirasi mendidik apabila melihat anak didik AlQuran yang rajin membantu mengemas tempat pengajian tanpa disuruh. Terhibur dengan usahanya mendoakan gurunya dipermudahkan membawa kereta. Setiap petang pasti mereka akan menemani ana berlatih membawa kereta. Takjub dengan anak didik yang sememangnya sangat keras lidahnya untuk menyebut makhraj huruf dengan bertul. Tetapi sangat rajin datang, mengemas dan mop surau pengajian. Doa ana semoga diberikan kelembutan. Sungguh inspirasi, walaupun bacaannya seminggu sekali baru dialihkan, dia tetap mahu datang dan memberi bakti. Selepas ini ana akan usaha datang tasmik meskipun perlu mengulang kesalahan demi kesalahan yang bertimbun.

Sunnguh nikmat menghadapi semua jalan ini, walaupun tidak seindah yang dicoretkan mudahan diterimaNya. Hinanya aku ya Allah. Tidak layak. Mengertilah akulah yang paling banyak menghimpun dosa kepadaMu sehingga aku malu untuk meminta kepadaMu.

Tdak mengapa di uji, asalkan Kau sudi untuk memandang dan menilaiku...

Benar, jika tiada tuntutan bersama masyarakat, sudah pasti akan ku abdikan diriku selamanya di dalam gua. Bacalah dengan hati terbuka. Mudahan yang membaca mendapat inspirasi. Maafkan diri ini, banyak sungguh yang dibicarakan, Mengertilah yang menulis ini banyak dosanya dan banyak silapnya.

Sungguh merindui majlis ilmu...

No comments: