Berdoalah!!!

Berdoalah!!!

07 August 2015

Jiwa mendidik tercabar dengan realiti semasa.

Bismillahirrahmanirrahim...

Seminggu yang berlalu, penuh aktiviti di sekolah. Kepelbagaian aktiviti mendorong jiwa pendidik untuk terus bersemangat. Mudahan Allah kekalkan semangat ini sehingga mampu tersenyum melihat mereka menjadi pelajar yang penuh adab, berilmu, soleh dan muslih. Bi iznillah.

Tidak mengapalah dinilai manusia sebagai seorang yang tidak berpelajaran, tidak mempunyai kerjaya yang hebat, tidak mempunyai perwatakan yang menarik. Asal sahaja ALLAH sudi memandang. Benarkah Allah sudi memandang diri ini? Usaha tarik perhatian Allah. Datang kepada Allah dengan berjalan, ALLAH janjikan untuk datang kepada kita dengan berlari. Ibarat...

Susah betul untuk menjawab soalan yang bertalu-talu daripada manusia. Untuk menjaga hati, lebih baik berdiam. Bukankah dengan tidak meninggi diri itu lebih disukai berbanding mengangkat bakul sendiri? Tersenyum kerana kuatnya kita kerana ada Allah di sisi. Tidak berpelajaran? Perlukah untuk memberitahu, menunjuk dan membuka semua sijil yang tersusun? Kerjaya yang hebat? Hmm...  Mendidik memang tidak hebat. Tetapi hebat di mata yang memahami. InsyaaAllah.

Perwatakan menarik? It seems like, about my personality? Agak mundur :-)
Tetapi selesa dan rasa dihargai bila berdampingan dengan sesiapa sahaja.
Membawa diri sebenar, itulah hakikatnya. Selesa dengan keupayaan diri dan sangat meraikan personality orang lain yang menarik.

Mendidik sekolah rendah, kadangkala rasa terpukul dengan soalan mereka. Mereka kalau bicara, sememangnya jujur. Baju sama setiap minggu pun mereka perasan. Tak pakai shawl macam ustazah dan cikgu lain pun sibuk bertanya, tak selempang tudung pun menjadi masalah. Tak bermake up pun menjadi soalan. :-)

Jawab ana, inilah ustazah yang simple. Siapa nak terima ustazah, terima seadanya. Tidak cantik, tidak semestinya tidak pandai menjaga kebersihan. Jujur malas dan tiada masa untuk semua itu. Banyak masa yang boleh digunakan untuk benda lain.

Kejujuran itulah yang membezakan mereka dengan yang lainnya. Anak kecil lebih memahami hati seorang yang mendidik. Lebih-lebih lagi pendidik yang berjiwa kebajikan, sentiasa diuji. Ujian hari demi hari, diubati dengan kebaikan anak didik yang menghargai. Mereka jika mengucapkan penghargaan sememangnya lahir daripada hati. Terinspirasi untuk terus berbakti.

Realiti mendidik di kalangan mereka yang lebih dewasa (masyarakat), berlaku pula sebaliknya. Pandangan mereka, tidak memakai pakaian cantik menjadi kesalahan, tidak bermake up pun menjadi kesalahan. Apatah lagi, membawa AlQuran di tangan satu perkara yang dirasakan ganjil seolah-olah menunjuk-nunjuk. Allahu... Ternyata, berbeza penampilan ana dengan yang lain rupanya. Akhirnya, ana menjawab jawapan yang sama juga. Tetapi lebih berhikmah. Pendekatan kepada kebersihan dan menutup aurat. Selesa dan tenang tidak memberi dosa kepada yang melihatnya. Pandang redha Allah bukan nilaian manusia. Kata mereka, sememangnya perwatakan ana yang berakademik tambahan pula mengajar sains tidak sesuai. Wallahua'lam. Asalkan mereka terima gurunya dengan seadanya dan dapat ilmu yang benar sudah mencukupi, usahlah membandingkan luaran semata yang tidak pun ada kepentingannya dalam ilmu akademik. :-)

Ana masih bertatih dalam mengenal sosio budaya masyarakat. Mujurlah tidak syadid, memiliki kesederhanaan menjadi pilihan. Masih berbangga dengan sunnah, berbangga dengan syariat, tidak malu membawa nama Islam. Tetapi bimbang membawa fitnah kepada Islam. Raikan waqi' masyarakat, ada masa berjubah dan tudung labuh, ada masa berbaju kurung dan bertudung lerang, ada masa juga pandai menyesuaikan warna dengan majlis. Asalkan menutup aurat tidak mengundang maksiat dan Allah redha.

Perkongsian ini mudahan dapat membuka mata yang memandang serong kepada mereka yang tsabat dengan jalan berhijab dan memilih untuk bersederhana dalam kehidupan. Hijab bukan berfesyen, tetapi jalan untuk dekat kepadaNya. Tanda patuh kepada Allah. Selesa dengan diri sendiri. Kun anta :-)

No comments: