Berdoalah!!!

Berdoalah!!!

18 August 2015

Gejala Maksiat Perlu dibendung sejak kecil lagi.

Allahu Musta'an. Allah sebaik pembantu.
Bismillahirrahmanirrahim.

Saat mencoretkan tulisan ini, berbagai rasa yang terlintas dibenak hati. Sedih, duka, hiba dan gundah. Ana tergerak untuk berkongsi coretan pengalaman. Hampir setahun bersama anak-anak didik yang membesar dihadapan mata. Bimbang suatu hari jika ana ditakdirkan untuk meninggalkan mereka, mudahan ada pendidik yang lebih kuat dan bersemangat untuk berkebajikan mendidik mereka dengan lebih baik lagi. Niat di hati akan terus berbakti selagi mana termampu dan tidaklah sehingga melanggar fitrah dalam meneruskan kehidupan.

Hari demi hari mendengar jeritan batin seorang anak yang mendambakan kasih sayang dan tumpuan. Mereka sentiasa menunggu jawapan kepada soalan yang diajukan. Semua itu, mereka tidak berpeluang untuk merasainya daripada ibu bapa yang sibuk bekerja hari demi hari. Ana terinspirasi untuk membantu walaupun hakikat diri tidak berkemampuan. Jika kau lihat tenatnya masyarakat tidak menutup aurat, sebenarnya jauh lebih teruk lagi tenat mereka. Mendengar berita tentang kerosakan akhlak anak-anak di media massa, rasa terpukul membaca hebahan berita di internet yang membincangkan tentang kebiadapan tngkah laku remaja. Ana yang dikelilingi suasana islami tidak terdedah dengan istilah-istilah zaman sekarang. Terpanggil untuk mengkaji istilah yang digunakan anak-anak zaman sekarang. Sehingga ana turut bertanyakan kepada anak didik di luar yang tidak mengalami suasana islami mengenai istilah dan fenomena zaman sekarang. Sedih yang teramat.

Anak didik tidak beradab dengan gurunya ana tiada kompromi. Inikan pula mendengar anak didik di luar sana. Mereka berjudi, mempercayai sprit, menghisap gam, merokok, menghisap stick shisha, vape dan sebagainya. Istilah tersebut, pada mulanya ana tidak tahu, setelah mengkaji barulah lantang ana bersuara. Muktamad. Detik hatiku mereka perlu dibasuh dengan kata-kata yang berhikmah. Mereka jika dimarah menjauh diri. Hanya satu, ana ambil pendekatan hati ke hati. Mudahan jatuh menyembah kembali penciptanya Allah. InsyaaAllah. Mereka tenat.

Fenomena alam maya. Anak kecil yang akalnya tidak cukup matang terdedah dengan banyak ancaman bahaya yang akan menggelapkan hati bahkan akan hampir menutup semua bahagian akalnya yang waras. Anak kecil jika dibentuk dengan Alquran, zikir dan ilmu yang bermanfaat, mereka tidak akan menghiraukan dengan tablet, handphone, internet, televisyen dan sebagainya. Peranan ibu bapa adalah yang utama. Sedih. Ibu bapa yang menggalakkan anaknya memiliki alat elektronik adalah sebahagian punca kepada gejala maksiat yang kini berlaku dan semakin teruk. Belum ana huraikan lagi watak anak didik yang suka meniru gaya dan watak dalam drama dan lakonan di televisyen. Pengaruh media sangat besar. Sedih.

Inspirasi untuk memperbetulkan mereka di usia kecil. Sekurang-kurangnya, anak didik yang kecil lebih beradab dan mendengar kata-kata gurunya. Di usia ini,  hatinya dan perangainya mudah di lentur. Doakan ana tsabat dengan jalan ini, meskipun rasa sakit teruji. Jika rasa senang di dunia, bila mahu berehat di syurga? Allah itu maha adil. Nikmat di akhirat jauh lebih hebat. Di dunia sekadar celupan jari di lautan yang luas. Hanya sedikit nikmatnya. Akhirat jualah selamanya.

Memilih untuk mendidik mereka. Di saat ini, minda mereka mudah terdidik. InsyaaAllah.



No comments: