Berdoalah!!!

Berdoalah!!!

01 August 2015

Raithah : Wanita dalam AlQuran

Bismillahirrahmanirrahim.

Usai mengemas deretan buku di almari kecil perpustakaan sekolah, ana tertarik dengan sebuah buku kecil ini. AlQuran bercerita soal wanita. Tampak kuning di semua helaian buku ini. Tandanya bahawa buku ini, buku lama. Lalu berazam untuk membaca buku ini.


Baru selesai membaca satu bab daripada buku tersebut, Allahu... Pengisiannya menyentuh hati ini. Terkesima dengan pengajaran yang dihuraikan. Terdapat 21 wanita yang telah diceritakan di dalam AlQuran. Antaranya, Raithah si wanita dungu. Dungu dalam bahasa melayu membawa maksud lurus bendul.

(AnNahl : 92 / 16:92)

"Dan janganlah kamu menjadi seperti seorang perempuan yang menguraikan benangnya yang sudah dipintal dengan kuat, menjadi cerai-berai kembali dengan menjadikan sumpah (perjanjian)mu sebagai alat penipu di antaramu."

Ana ingin membuat kesimpulan daripada cerita tersebut. Memandangkan ceritanya yang sangat panjang, ana cadangkan supaya pembaca search sendiri cerita tersebut. Ia sangat mengambil masa untuk ana menaipnya.

Raithah merupakan seorang anak kepada Amru (seorang pemuda kaya di sebuah kota). Raithah sangat berhajatkan untuk memiliki kebahagiaan. Ketika itu dilihat ramai rakan-rakannya telah mendirikan rumah tangga. Raithah sangat sedih kerana belum ada seorang pemuda yang datang ke rumahnya untuk melamarnya. Hari demi hari, usahanya untuk berkahwin hanya tinggal harapan. Ibunya yang turut bimbang, telah berjumpa dengan seorang dukun. Mereka telah mendapat berita gembira. Menurut dukun tersebut, Raithah bakal berkahwin tidak lama lagi. Ia akan berlaku pada hari purnama. Raithah kembali tersenyum. Dia menanti dengan penuh persediaan kerana percaya dengan ramalan tersebut. Akhirnya, tiba hari purnama tiada siapa pun yang sudi melamarnya. Sehinggalah satu masa umurnya menjejak 70 tahun, ada seorang pemuda berumur 20 tahun mengetuk pintu rumahnya untuk melamarnya. Sayangnya, ketika itu ibunya sudah meninggal dunia, hajat melihat anaknya berkahwin tidak kesampaian.

Raithah akhirnya berkahwin jua. Malang tidak berbau, suaminya telah berjaya menipu hartanya dan meninggalkan Raithah keseorangan. Penantian untuk mencapai kebahagiaan ternyata hanya tinggal kenangan. Raithah menangis tidak henti, tidak makan dan minum, sehingga menjadi lemah.

Ketika itu, tidak semena Raithah memegang alat pemintal benang ibunya. Dia memintal dengan tekun sehingga larut malam. Tiba-tiba terlintas difikirannya dengan pelbagai soalan. Mengapa aku memintal benang ini? Untuk apa? Aku sudah kaya. Untuk menjahit baju suamiku? anakku? Aku tidak mempunyai suami dan anak.

Soalan itu menganggu fikirannya. Lalu untuk menenangkan hatinya, diputuskan benang-benang tersebut dengan sepenuh hati. Selayaknya seperti orang melepas geram.

Lalu Raithah mengupah anak-anak sekeliling rumahnya untuk memintal benang. Setelah siap, Raithah pulang dan diputuskan kesemua benang tersebut. Dia membayangkan kehidupannya seolah-olah telah menipunya, usahanya untuk mengecapi kebahagian telah dihancurkan. sepenuhnya. Sebagai balasan, dia memutuskan usaha-usaha memintal benang tersebut setelah bersusah payah memintalnya. Akhirnya, Raithah meninggal dunia denganlemah, sakit, tiada semangat dan hilang harapan.

p/s: Begitulah kisah Raithah yang mengharapkan kebahagiaan di dunia semata-mata. Tanpa dipersiapkan dengan iman kepada Allah, tanpa mengharapkan redha Allah semata-mata, akhirnya sesal sehingga akhir hayat. Usaha memintal benang bukan mudah, inikan pula sanggup untuk memutuskannya? Begitulah teguran Allah dalam surah Annahlu kepada wanita supaya tidak sekali gagal dalam kehidupan setelah berusaha sepenuhnya.

Terimbau satu nasihat yang dititipkan kepada sahabat handai. InsyaaAllah ana kongsikan di sini. Mudahan manfaat buat pembaca.


Sungguh diri ni lemah tak padan untuk berwalimah. Jodoh tu kan rahsia Allah,  jika baik kita, pasti Allah hadirkan yang baik-baik juga. Ukur baju di badan sendiri. Utamakan izin mak abah.

Sewaktu kau masih bujang lagi, taatilah mak abah, berbaktilah kepada kedua orang tuamu, eratkanlah ukhuwah sesama saudara dan keluargamu, tuntutlah ilmu, sebarkan ilmu kepada yang berhajat dan berdakwahlah dengan masyarakat umum yang tenat. Tidak bermakna selepas berwalimah kau tidak boleh lakukan semua ini. Boleh, cuma terhad sedikit. Ada tanggungjawab lain yang bakal kau galas.

Jka ditanya bila mahu walimah? Soalan mudah. Tidak esok, lusa, tidak lusa, tahun depan, tidak tahun depan, tahun tahun tahun depan. Doa yang baik-baik. Agak2 tak sempat di dunia, Allah janjikan di Syurga. Baik sangka dengan Allah. Fokus redha Allah, bukan pandangan manusia. Abaikan pandangan manusia, perbaiki diri hanya untuk Allah. Hanya untuk Allah! Kau sibuk cari yang sempurna, sedangkan diri tidak usaha untuk ke arah itu. Perlu ingat! Jika kau hanya sibuk mempersiapkan diri untuk walimah, jika tiada jodoh dan tidak walimah bagaimana? Ikhlaskan hati, tajdid niat. Mempersiapkan diri menghadap Allah itu lebih diutamakan. Jodoh dengan kematian itu lebih pasti. Ayuh mempersiapkan diri hanya untukNya.

Sekurangya usaha mendekatiNya tidak akan kecewa. Jangan jadi seperti Raithah, wanita si pemntal benang. Usaha menjadi baik jika keranaNya pasti tidak sia-sia. :-)

Wallahu'alam. Inspirasi menulis kerana hajat orang, hajat memurnikan masyarakat yang tenat. Semoga Allah redha. Semoga Allah Sayang.

No comments: