Berdoalah!!!

Berdoalah!!!

27 July 2013

pecut...

Bismillahirrahmanirrahim.
Tiba-tiba hari ini ingin mencoretkan sesuatu. mudahan manfaatnya ada.

10 malam terakhir. yuk pecut ibadah. dahulu berjalan kaki, sekarang kita berlari pecut. :-)
ana sering kali menerima persoalan daripada teman-teman dan saudara mara, tidak berkerja ke? cuti kan lama. hanya mampu menjawab, kerja. "kerja mengabdikan diri full time di bulan yang mulia :-)"

tetapi, betapa malunya diri ini. full time ke? biarlah hanya Allah yang menilai dan menghitungnya.

setiap hari ana berusaha untuk memperbaiki diri. sungguh, iri hati dengan mereka yang melakukan ibadah sangat banyak. qiyam di masjid bersama teman-teman, bertarawih di masjid 20 rakaat, bertadarus sehingga lewat pagi di masjid. apa kan daya, perempuan di masjid fitnahnya besar.

kadang-kadang ada juga berniat untuk ke masjid, alhamdulillah sampai juga mengikut mak dan abah. sebagai seorang muslimah, pasti hati dan pandangan kita ada sahaja yang tidak kena. sehinggakan imam mengimami solat isya' dan tarawih pun mampu membolak balikkan hati. Daripada niat yang baik, terus tidak jadi baik. ada hikmah, ana melaksanakan 8 rakaat tarawih bersama atuk, membaca Al-Quran sendirian, qiyam sendiri, buat kerja amal tiada yang melihat. itu lebih mendekatkan diri kepadaNya. ibadah tidak tergugat, amalan tidak tersesat. Allah, terimalah ibadahku ini.

Dua hari ini, Ya Allah besarnya nikmat bersaudara. besarnya nikmat beriman kepadaMu. besarnya nikmat beribadah hanya keranaMu. Dapat memasak bersama, dapat menyediakan bubur lambuk bersama, dapat mengagihkan makanan kpd orang kampung bersama, dapat berbuka bersama-sama, dapat tarawih bersama-sama, dan dapat dengar ceramah dan moreh bersama-sama. semua ini, hasil dari persaudaraan keluarga. Berkat Ramadhan dan malam nuzul Quran. Hati sangat tersentuh.

mudahan Allah menerima amalan ini, mudahan tidak disia-siakan usaha ini. Aamiin ya Allah.

:: 10 ramadhan terakhir ini, jom pecut ibadah ::

No comments: