Berdoalah!!!

Berdoalah!!!

27 April 2017

Muslimah dan kecukupan.

Bismillahirrahmaanirrahim.

Jumuah Mubarakah. Alkahfi jangan dilupakan, Syaaban perbanyakan berpuasa dan melakukan amal kebaikan. Mudahan sewaktu buku tahunan amalan diangkat, ia dapat diakhiri dengan kebaikan yang Allah redhai. 

Muslimah dan kecukupan.
Tersenyum dengan melihat telatah manusia kiri dan kanan. Adakalanya mereka membuat keputusan kerana yakin dengan melihat orang lain melakukannya. Hakikatnya mereka tidak melalui dan merasainya. Wallahua'lam.

Rezeki adalah hak mutlak Allah. Kepada Allah sepenuhnya kita meminta dengan usaha dan kesungguhan. Tetapi sejauh mana kesedaran untuk tenang menghadapi rezeki setiap hari.

Muslimah, anda juga perlu memahami selok belok mengendalikan kewangan. Nafsu membeli itu memang fitrah, bohonglah jika tidak ada. Hakikatnya kita mampu untuk menguruskan dengan ilmu.

Orang kata, semakin besar gaji, semakin besar nafsu berbelanja. Mujurlah Allah letakkan pada diri ini  untuk sentiasa berasa cukup dengan gaji yang kecil.

Meskipun bergaji kecil, merancang dan menguruskan kewangan adalah perkara asas dalam kehidupan. Rezeki tidak putus itu sudah mencukupi. Bahkan jika lebih, dipinjamkan kepada mereka yang memerlukan. Konsep pinjam yang dianjurkan ini bukanlah sama seperti pinjam bank. he3. Konsep meminjam ini membawa maksud kepada memberi jika lebih dan dipulangkan dengan pahala di akhirat sana. Mudah dan bahagia bukan?

Sejauh mana muslimah itu mempunyai kesedaran bersederhana dalam berbelanja? Perlukah untuk mempunyai sistem kewangan yang tersusun? 

Muslimah itu perlu:

1) Segera memasukkan duit ke dalam bank apabila menyedari ada kelemahan dalam mengurus duit di tangan.
2) Segera membuat penolakan dan pengasingan ke dalam poket ibu bapa, kwsp, takaful, tabung haji, pinjaman pelajaran dan pelaburan dunia/akhirat.
3) Belajar merekod dan menganalisis keupayaan kewangan agar kelak tidak terbeban dengan risiko tiada duit.
4) Menyedari bahayanya meminjam jika tidak mampu, dan bersederhana dalam kecukupan yang sedia ada.

Muslimah itu perlu ada cita-cita, bebas berhutaang, tenang mengurus duit dan yakin dengan rezeki.

Mudahan bermanfaat. Nasihat untuk diri sendiri juga :-)



No comments: