Berdoalah!!!

Berdoalah!!!

09 April 2017

Muslimah dan misi.

Bismillahirrahmaanirrahim.

Allah izin untuk mencoretkan sedikit perkongsian pada hari ini meskipun minda letih dan baru sahaja selesai mengendalikan beberapa program. Tanggungjawab semakin bertambah hari demi hari sehingga tidak tahu mana yang perlu diutamakan. Mudahan Allah beri kemudahan dalam menguruskannya. Manusia itu banyak masalahnya, bagaimana dan caranya untuk mengatasinya? Allah dah beri panduan, segeralah kembali kepadaNya dengan solat dan sabar. InsyaaAllah. 2:153.

..............................

Ruangan pada kali ini, ana terpanggil untuk menulis sedikit ilmu yang perlu sama-sama difikirkan sejenak dan dilaksanakan dalam kehidupan seharian.

Muslimah di zaman kini terlalu sibuk dengan misi mencari pendamping hidup. Ya, memang itu adalah salah satu misi yang perlu difikirkan dalam kehidupan untuk membantu mencapai redha Allah semata. Dan menjadi satu kerisauan dalam benak fikirannya dengan himpunan persoalan dan berbagai-bagai sangkaan. Antaranya, adakah baik agamanya? Adakah cukup solatnya? Dan bagaimanakah dia menguruskan kehidupan sehariannya dengan baik atau tidak? Kalau boleh semua perkara hendak difikirkan. Muslimah bohonglah jika tidak mahu yang baik. Hakikatnya, apa yang diimpikan oleh seorang muslimah itu benar dan tepat sekali. Tetapi perlulah kita sedar, kesempurnaan itu hanya pada nabi. Yang ada hanyalah, usaha untuk ke arah kesempurnaan.

Muslimah yang positif akan meletakkan keredhaan menjadi keutamaan. Redha itu datang daripada banyak perkara. Redha Allah, redha nabi, redha ibu bapa, redha keluarga, dan paling penting redha daripada diri sendiri. Yang dinilai Allah adalah pengakhiran dalam kehidupan bukanlah pada masa sekarang atau masa yang lalu. Tetapi dapatkah kita menduga bila akan tiba saat pengakhiran itu?

Terlalu rindu pada akhlak Rasulullah S.A.W. Terubat rindu dengan mengamalkan sunnahnya dan mempelajari kitab syamail muhammadiah walaupun sebulan sekali.

Muslimah itu terlihat lemahnya di luar, tetapi kuat mengimbangi emosi dan minda yang memikirkan banyak perkara dalam kehidupan. Jika boleh, hari-hari difikirkannya untuk mencari yang sama seperti Rasulullah S.A.W. Tidak ada yang sama seperti baginda. Yang ada adalah mereka yang usaha ke arah kesempurnaan.

Muslimah perlu ada sangka baik. Belajar menerima kekurangan dan meraikan kelebihan.

Muslimah perlu bercita-cita untuk memperolehi cinta manusia yang membolehkanmu lebih dekat kepada Allah. Bukan menjauhkan lagi.

Muslimah itu memerlukan pendamping untuk melindunginya, membimbingnya dan memimpinnya dalam beberapa perkara yang tercapai mengikut kemampuan. Begitu juga sebaliknya. Muslimah cita-citanya pasti untuk menuju ke syurga bertemu Allah. Adalah besar harapannya bahawa pendamping hidupnya itu boleh sama-sama terpimpin untuk ke syurga.

Muslimah itu perlu meletakkan kebergantungan kepada Allah dengan sebenar-benarnya. Jika pendamping hidupmu itu tidak kunjug tiba atau terlebih awal pergi bertemu Allah, muslimah itu tidak sedikit pun akan terganggu dengan hidupnya kerana tertanamnya kebergantungan kepada Allah dalam hatinya.

Muslimah perlu memiliki ilmu kerana seorang ibu merupakan madrasah buat anak-anaknya.

Wallahua'lam.

No comments: