Berdoalah!!!

Berdoalah!!!

01 June 2015

Eksplorasi AlQuran


Sejak di usia kanak-kanak lagi, Allah izin untuk mudah menerima ilmu AlQuran. Walaupun sentiasa malas, ada sahaja alasan untuk tidak belajar Al-Quran, Allah izin adalah antara murid yang cepat membaca dengan lancar. Perjalanan Al-Quran ini sangat panjang jika ingin diceritakan. Bahkan malu untuk diceritakan kembali. Pendekkan cerita, jalan menempuhi ilmu AlQuran itu bukan mudah.

Memegang titlle sebagai seorang yang berkelayakan akademik, saya menyedar diri.. Saya terlebih dahulu mempersiapkan senjata sebelum diserang. Bukan mudah mengundang kepercayaan jika kelulusan tertinggi itu bukanlah datang daripada aliran agama. Alhamdulillah, sijil agama yang diperolehi di bangku sekolah, pengalaman talaqi walaupun tidak habis dan temuduga lulus, melayakkan diri ini memperolehi tauliah mengajar ilmu AlQuran. Mengapa sangat bersungguh? Ini dakwahku. Hanya Alquran adalah medium terbaik untuk diriku dekat dengan masyarakat dan mudah dalam menyampaikan.

Taranum? Qiraat? Itu bukan bidang. :-)

Berstatuskan ustazah yang berkelulusan akademik, saya mengambil pendekatan mengajar dengan kaedah talaqi, makhraj, biar lambat asal selamat, dan explorasi Alquran melalui aktiviti. Boleh gunakan buku di atas sebagai bantuan dalam pengajaran.

Usaha melahirkan ulama kecil yang mahir Ilmu AlQuran bukanlah sehari dua. Memerlukan masa yang panjang. Semoga Allah kuatkan semangat ini.

Di usia ini, ALLAH uji dengan 2 K. Kerja dan kahwin.

Walaupun yang dipilih itu asing bagi yang mendengar dan melihat. Mudahan Allah menilainya.
Bekerja itu ibadah, menuntut ilmu itu juga ibadah. Sekalipun yang dilihat orang itulah yang rendah martabatnya, tetap tersenyum. Adakah rendah di sisiNya? Ku mohon kepadaMu Allah, terimalah amal ini.
Terima Kasih Allah. Engkau sudah didik hati untuk bersedia.

Berlagak matang, ya saya sudah matang. 
Semoga Allah Redha.
Semoga Allah Sayang.









No comments: