Berdoalah!!!

Berdoalah!!!

13 May 2015

Mempersiapkan akhowat sebagai daieyah.

Bismillahirrahmanirrahim.

Islam menghendaki setiap para daieyah muslimah tidak sekadar mengajak orang lain, tetapi perkara yang paling utama ialah mereka tidak boleh melupakan dirinya sendiri. Allah S.W.T. mencela sikap orang yang hanya pandai berdakwah mengajak dan mengingatkan orang lain, sementara dirinya sendiri tidak mendapat perhatian.

"Mengapa kamu suruh orang lain melaksanakan kebaikan, sedangkan kamu melupakan kewajipanmu sendiri, padahal kamu membaca al-kitab, Apakah kamu tidak berfikir?
(2:44)

Untuk mengajak ke arah kebaikan, 3 perkara penting perlu dititikberatkan.
Antaranya, persiapan spiritual, memiliki kejelasan dalam kepatuhan (wala') dan menghiasi diri dengan akhlak terpuji.


PERTAMA
Persiapan spiritual perlu ada dalam setiap para daieyah dan ia merupakan perkara asas kepada tarbiah ruhiyah. Generasi awal Islam diberikan tarbiah ruhiyah yang mantap oleh Rasulullah S.A.W. supaya siap dalam menempuhi medan dakwah dengan kekuatan spiritual. Solat malam dan tahajud merupakan tarbiah ruhiyah yang boleh diamalkan, bahkan jika mengetahui kepentingannya sudah pasti akan berasa bersalah jika meninggalkannya.

"Wahai orang yang berselimut! Bangunlah di malam hari, kecuali sedikit daripadanya seperduanya atau kurang sedikit dari itu, atau lebih dari seperdua itu. Dan bacalh AlQuran dengan tartil."
(AlMudatsir : 1-4)

Allah mewajibkan solat malam kepada Rasulullah S.A.W dan para sahabat sehingga turunnya ayat yang ke-20, tidak diwajibkan. Orang yang beryaqwa sering dikaitkan dengan sedikitnya tidur di waktu malam kerana ibadat di waktu malam telah menjadi sebahagian hidupnya.

ALquran merupakan masdar (sandaran) bagi orang mukmin. Membacanya mendapat pahala dan memberikan satu roh kekuatan dalaman kepada pembacanya. Tidak ada satu hari di dalam kehidupan para daieyah Muslimah yang berlalu tanpa membaca AlQuran. Alquran berfungsi sebagai ubat dan penenang hati, petunjuk dan rahmat bagi orang-orang yang beriman.

"Dan kami turunkan Al-Quran sesuatu yang menjadi penawar dan rahmat bagi orang-orang yang beriman, AlQuran itu tidak menambah kepada orang-orang yang zalim kecuali kerugian."

Mengingati dan menyebut nama Allah. Zikrullah adalah tarbiyah ruhiyah yang sangat berkesan. Para daieyah yang sentiasa berzikir kepada Allah tidak akan sesekali rasa cemas dan khwatir, ia sentiasa tenang di dalam apa jua keadaan.

Alghazali, menjelaskan tentang kelebihan zikir di dalam ungkapannya, "Bahawasanya yang dapat meninggalkan bekas dan berkesan serta bermanfaat itu ialah berzikir secara tetap dan berlangsung terus menerus dan disertai dengan kesedaran hati."



KEDUA
Wala', memiliki kejelasan kepatuhan, ketaatan kepada Allah, Rasulnya dan orang-orang yang beriman. Daiyah perlu jelas dengan suruhan dan larangan Allah SWT. Tuntutan beribadah kerana Allah, patuh dan taat kepada Allah dengan berpandukan Alquran dan Assunnah peninggalan Rasulullah S.A.W kepada kita semua. Setelah pemergian Rasulullah S.A.W hendaklah jelas siapa mereka yang beriman dan siapa yang tidak beriman. Berwala'lah kepada Allah SWT, Rasulullah SA.W dan orang-orang beriman.

"Sesungguhnya wali kamu hanyalah Allah, Rasulnya dan orang-orang yang beriman, yang mendirikan solat dan menunaikan zakat serta rukuk kepadaNya."
(AlMaidah : 55)



KETIGA
Menghiasi Diri dengan Akhlah yang terpuji.
Seorang daieyah muslimah adalah ikutan umat. Setiap langkah, tuturkata dan segala kehidupannya diperhatikan umat Islam. Para daieyah merupakan cerminan diri kepada sekalian umat Muhammad.

"Sesungguhnya, kamu benar-benar memiliki akhlak yang agung." (AlQalam:4)

Bagaimana mahu mengajak kepada kebaikan, jika akhlak tidak diperbaiki. Allah SWT tidak menyukai orang yang hanya berbicara dan mengajak orang laun namun dia sendiri tidak serupa seperti yang diperkatakan.

Usamah bin Zaid pernah mendengar Rasulullah S.A.W bersabda,
Pada hari kiamat kelak akan didatangi seseorang, lalu dicampakkan ke dalam neraka, maka keluarlah usunya dan berputer-putar, seperti seekor keldai yang mengitar batu kisaran. Para penghuni neraka mendatanginya lalu berkata, "Hai fulan, ada apa gerangan? Bukankah engkau yang menyuruh kami membuat kebaikan dan mencegah yang mungkar? " Maka di jawab, "Benarlah, aku pernah menyuruh kalian membuat kebaikan tetapi aku sendiri tidak melakukannya dan aku melarang orang melakukan kemungkaran tetapi aku sendiri melakukannya."

Rasulullah S.A.W merupakan contoh teladan yang baik kepada kita. Contohilah akhlak baginda, nescaya akan tertanam semat di hati akhlak yang terpuji dan menjadi amalan serta contoh kepada yang lainnya. InsyaaAllah mudah urusan dakwah seharian. Berdakwah martabatkan Islam kerana Allah, pasti sedih jika mengenangkan tenatnya umat pada zaman ini. Jika Rasulullah S.A.W itu ada bersama kita, pasti tertunduk malu dan hina mengenangkan lemahnya diri dalam dakwah. Allahu...


Catatan ini disalin menerusi perkongsian ilmu oleh seseorang yang telah membincangkan sebuah buku yang bertajuk "Keakhawatan 2".

No comments: