Berdoalah!!!

Berdoalah!!!

04 May 2015

Dakwah Bukan Pilihan

Bismillahirrahmanirrahim.
Terjun dalam bidang dakwah bukan pilihan, tetapi kewajipan.

ادع إلى سبيل ربك بالحكمة والموعظة الحسنة وجادلهم بالتي هي أحسن إن ربك هو أعلم بمن ضل عن سبيله وهو أعلم بالمهتدين
An-Nahl 16:125

Serulah manusia ke jalan tuhanmu dengan hikmah dan pengajaran yang baik, dan berdebatlah dengan mereka dengan cara yang baik. Sesungguhnya Tuhanmu, Dialah yang lebih mengetahui siapa yang sesat dari jalanNya dan Dialah yang lebih mengetahui siapa yang mendapat petunjuk.

Untuk menjadi seorang daieyah, kita sangat memerlukan kepada persiapan yang mantap. Dalam usaha mempersiapkan intelektual atau thaqafah sebagai daieyah memerlukan penguasaan ilmu disegenap lapangan dan cabang ilmu. Supaya mudah dalam menyampaikan sesuatu kepada madu'.

Jika dirasakan siapalah kita untuk mengajar kepada mereka yang lebih tinggi penguasaan ilmunya, kini tiba masanya untuk lebih kehadapan. Mengaji sebanyak mana ilmu. Jika tidak mampu, bersedialah untuk mempamerkan akhlak yang baik. Kerana orang berilmu pasti terpaut pada akhlak dan budi bicara yang bersantun. Tidak semua yang berilmu memiliki akhlak yang terpuji. Akhlak yang terpuji sudah pasti memiliki ilmu.

Ilmu membawa kepada pelbagai pengertian. Antaranya yang disepakati hati ini adalah melalui pandangan Naqiub al-attas. Katanya, Ilmu itu adalah sesuatu yang diperolehi yang mebawa kesan pada hati. 

Untuk menjadi seorang daieyah, kita mestilah bersama-sama dengan Rasulullah S.A.W. Bukan bermakna Rasulullah itu perlu ada di sisi kita. Ia membawa maksud, setiap apa yang dilakukan mestilah selari dengan apa yang ditinggalkan oleh Rasulullah S.A.W. Sesungguhnya apa yang diredhai oleh Allah, oleh Rasulullah, sudah pasti ia selari dengan apa yang dikehendaki dalam Islam. 

Mengukur kualiti diri sebagai seorang daie adalah bergantung kepada sejauh mana kita mempersiapkan diri.

Antara persiapan yang perlu ada ialah:
1) Persiapan spiritual (Keimanan kepada Allah dan prinsip-prinsip keimanan)
2) Persiapan Tsaqafah/Intelektual dalam pelbagai lapangan ilmu.
3) Persiapan Fizikal.

Saya ingin memfokuskan penulisan pada hari ini tentang ilmu. Modal untuk berdakwah yang paling utama ialah ilmu. Ilmu adalah modal dakwah yang pentng disamping memiliki akhlak yang baik. Ada ilmu terlahirlah fikrah. Fikrah yang dimaksudkan ialah pemikiran yang terlahir daripada sebuah ilmu yang dimiliki. Fikrah yang jernih adalah sangat dituntut, bahkan perlu terhindar daripada sebarang campur aduk yang merugikan. Inilah fikrah yang sangat bernilai dan perlulah disampaikan. Fikrah yang tersemat dalam diri akan menentukan samada seruan dakwah kita diterima atau tidak. Baik fikrahnya, baiklah natijah dakwahnya. :-)

2 konsep yang penting perlu diperhatikan. Antaranya ialah Ilmu dan Iman, Peningkatan ilmu tidak boleh dipisahkan dengan peningkatan iman. Dengan bertambah ilmu seseorang, perlu seiring dengan bertambahnya iman. Jangan sesekali apabila bertambah ilmu. berkurang pula iman. naudzubillahiminzalik.

Dengan hadirnya ilmu yang memberi kesan  dan kefahaman yang mendalam kepada hati dapat memberi banyak manfaat dan kebaikan pada diri. Antaranya ialah dapat membawa manusia kepada matlamat hidup yang benar, beribadah semata-mata kepada Allah, membangkitkan keimanan dan kekuatan semangat untuk bekerja, berdakwah dan berjihad di jalanNya.

Pembahagian ilmu/tsaqafah.
InsyaaAllah akan bersambung di ruangan yang lain. InsyaaAllah.

Semoga amal ini Allah nilai sebagai amal solih di sisiNya.
Biiznillah.


No comments: