Berdoalah!!!

Berdoalah!!!

17 April 2015

Tips mendapatkan kebaikan yang sentiasa mengalir.

Bismillahirrahmanirrahim.
Semoga coretan ini, ada manfaatnya. Tidak banyak, sedikit pun mencukupi.

Jika kita melihat sisi kehidupan ini dengan pandangan iman, pasti Allah akan bukakan pintu hikmah buat kita.

Kadangkala Allah tangguhkan keinginan kita bukan kerana Dia tidak mempedulikan kita, tetapi Dia ingin memberi yang lebih baik buat kita.

Kadangkala Allah beri berat dalam menggalas amanah dan tanggungjawab bukan Dia tidak sayang kepada hambaNya, tetapi dia ingin mengukur sejauh mana kesabaranmu dan keyakinanmu kepadaNya semata.

Maha bijaksananya Allah meliputi sekalian makhlukNya dan alam semesta yang diciptakanNya. ma a'zhama!

Hati terhibur melihat perkembangan anak didik Baitul Hikmah dalam pembelajarannya. Semakin lancar anak didik Alquran membaca Iqra' dan Alquran dengan bertajwid berserta makhraj yang hampir tepat.

Hati terubat melihat semangat jiwa seorang ibu, wanita berkerjaya dan warga tua mengaji dengan penuh kesungguhan. Sedangkan aku, kelas hafazan sering culas, pengajian diploma Agama terabai. Kembali bersemangat mengenangkan anak-anak didikku semua ini, akan usaha untuk berjaya! Cukuplah aku tewas sekali, tidak untuk pengakhiran ini.

Ada sahaja tawaran temuduga yang kuperolehi kerajaan, swasta, perbankan, pengauditan, permodalan. Semua itu tidak dipandang. Sudah nekad di hati, ingin berbakti dan mendidik tanpa sebarang syak. Sedikit itu biar berkat, cukup, dan boleh membahagiakan mak dan abah. Serba sedikit dapat disalurkan kepada pengajian Baitul Hikmah. Itu sudah mencukupi.

Di bawah ini kukongsikan tips mendapat kebaikan yang sentiasa mengalir.

1) Ajarkanlah ilmu Alquran.
2) Sedekah tenagamu, jangan minta dibayar. Jika menawarkan kaedah pembayaran, bimbang mengajar untuk mendapatkan sumber kewangan semata. Memanglah pada awalnya rasa macam ikhlas, tetapi kelamaannya akan mengharapkan duit sahaja. Lebih baik jangan sekali mengharapkan balasan.
3) Berikan secara percuma naskhah Iqra' atau AlQuran kepada anak didik sebagai penghargaan jika dia dapat meneruskan ke tahap yang seterusnya. Sebanyak mana mereka baca, insyaaAllah yang memberinya naskhah itu turut memperolehi ganjaran yang setimpal daripada Allah.
4) Mewakafkan AlQuran kepada hafiz madrasah di kawasan pedalaman dan negara-negara miskin.
5) Menghadiahi AlQuran kepada sahabat handai yang meminati untuk mempelajari Alquran. Warga tua sesuai untuk diberikan AlQuran besar, Remaja yang cantik, Kanak-kanak pula yang berwarna-warni.

Hari-hari yang berlalu telah dihiburkan dengan keletah anak didik di pengajian Baitul Hikmah dan di sekolah. Lebih dirasai pengajian Baitul Hikmah di rumah. Mana tidaknya setiap hari mereka akan mengaji. Bahkan mereka yang seramai 12 Orang ini selalu meghidupkan surau keluarga kami. Pengajian disebelah malam, lebih kepada santai seperti bacaan yaasin, makan-makan, menonton video, kelas tajwid dan mendengar tazkirah. Baru sahaja selesai mengendalikan kelas mengaji. Untung mereka, semalam kakak sudah sedekah makan bubur jagung, Hari ini makan aiskrim daripada mak. Dahulu selalu dihidangkan air jika ada kelas malam, sekarang ada rezeki sedikit, bolehlah memberi makanan. :-)

Benarlah, jika kita ikhlas, Allah akan hadirkan jiwa-jiwa yang ikhlas bersama dengan kita. Bersyukur mempunyai keluarga yang meraikan masyarakat setempat. Alhamdulillah. :-)

Allah susun cantik perjalanan ini. Baru menerima undangan walimah daripada junior Usim merangkap timbalan exco ana. Junior adalah seorang kakak kepada ana. Tetapi patuhnya kepada ketua walaupun ana muda daripadanya. Itu membuatkan ana cukup ingat kepadanya. Ana sangat diraikan olehnya. Majlis tunang pun diberitahu, inikan pula walimah. Beria benar menjemput walaupun jauh. InsyaaAllah pasti diraikan. Menerima undangan walimah daripada 3 teman akrab. Bersusun... Mei, Jun, Julai. Terengganu ke Melaka ke Perlis. Dasar ukhuwah pasti dipenuhi insyaaAllah.

Hidupku damai dan tenteram dengan perjalanan ini. Semoga Allah meredhai jalan ini. Semoga Allah iringi redhaNya buatku ke syurga. Aamiin.

p/s: Penulis ada misi pada hari esok. Allah izin untuk bercuti 2 hari sambil berprogram bersama warga pendidik di Janda Baik. Rindu suasana semulajadi. :-)

No comments: