Berdoalah!!!

Berdoalah!!!

10 April 2015

Ujian Al-Quran

Bismillahirrahmanirrahim.
Allah izin untuk mencoretkan sesuatu pada hari ini. Jumuah barakah amat dinantikan. Mengapa? :-)

Alhamdulillah, ayuh sama-sama kita panjatkan rasa kesyukuran kepada Allah S.W.T. di atas nikmat Iman dan Islam Allah hadirkan jua hati-hati ini untuk bersama dalam ruangan ilmu yang tidak seberapa ini. Selawat dan salam buat junjungan besar Nabi Muhammad S.A.W. di atas perjuangan dan pengorbanannya dalam menegakkan agama suci Allah di muka bumi ini. Beruntunglah bagi mereka yang mencintai nabi hanya kerana Allah. Sollu 'alan nabiy.

Seperti nak berucap depan majlis pula dah ni :-)

Segala puji bagi Allah yang maha menghidupkan juga mematikan. Nikmat rehat dirasai, Alhamdulillah. Hakikat kepenatan itu tidaklah seteruk pejuang di medan perang. Bagi diri ini yang lemah tidak berdaya, merasai kepenatan seharian. Allah uji dengan nikmat sakit. Mujurlah hati kata tidak kepada sakit. Badan masih kuat bergerak menjalankan misi ke arah hidup lebih bermakna.

Hari jumaat penghulu segala hari amat dinantikan. Mengapa? Hari yang penuh barakah, dijanjikan keberkatan sepanjang minggu yang akan mendatang. Tambahan pula, sabtu dan ahad cuti. :-) Semangat menghampiri cuti, dapat berehat bukan? Tetapi diri ini, cuti itu tidak cuti. Ada sahaja aktiviti, program dan juga perancangan yang sudah dijadualkan. Jangan ambil peduli bisikan syaitan yang menjatuhkan semangatmu, peduli pada usahamu adakah Allah menilainya? Paksa ikhlas, pasti ikhlas bertamu dikemudiannya.

Saat Allah uji target hafazan pada bulan ini lewat. Hampir menangis dengan diri ini. Sungguh aku banyak dosa kepadaMu Allah. Maafkan aku ya Allah. Izinkan hambaMu ini mengejar rahmatMu dan memelihara kalamMu. Tidak ku pinta emas dan harta di dunia, tetapi hanyalah redhaMu. Izinkanllah walaupun terlewat. Tetapkan aku dengan nikmat mengulang dalam setiap keadaan. Nasihat murobbi, untuk kejar target adalah datang dari usahamu. Perlu lebih usaha. Usaha.

Menurut murobbiku,
mengajar Alquran tidak sah jika tidak menangis kerana tingkah laku anak murid. Begitu juga dalam menghafaz Alquran, pasti tidak sah jika tidak menangis. Bahkan kerap. Mengapa? Berasa diri ini sangat lemah dan banyak dosa. Seolah-olah berasa dosa apakah yang dibuat sehingga begitu berat sekali untuk menggalas amanah ini. Allah uji dalam berbagai bentuk untuk kita kuat. Hajat doa untuk kuat, amat berhajat...

Coretan kali ini sekadar contengan hati. Membebaskan rasa beban dalam fikiran yang ditanggung sepanjang hari. Semoga ada input dan pengajaran yang berkesan. Semoga Allah Redha.

No comments: