Berdoalah!!!

Berdoalah!!!

04 April 2015

Gerhana dalam kepayahan.





Bismillahirrahmanirrahim.

Alhamdulillah Allah beri kesempatan menunaikan solat gerhana bulan di masjid Al 'Azhim. Dalam kereta masih sempat snap lagi :-) Ruangan solat penuh ketika itu, tidak pula Allah izin untuk menangkap gambar. Bukan hobi ana mengambil gambar. Sambil menyelam minum air. Kebetulan menggunakan kamera atas urusan program dan kerja. Gambar di atas di ambil semasa hari-hari yang tertentu ana ke situ.   Bagi menguatkan hafazan dan juga meredakan kekusutan. Tambahan pula depan masjid ini, ana ada mengajar tuisyen. Cantik aturan ALLAH, mengajar tuisyen bersebelahan dengan masjid ini. Mudah bagi diri ini untuk selalu bertemankan masjid. Bimbang fitnah? Allah sudah susun cantik laluan ini, mengapa bimbang dianggap fitnah? Laluan perempuan ada, mengapa juga laluan lelaki nak dilalui? Perbaiki niat, islah hati untuk ikhlas. Susah nak ikhlas, paksa dulu... Lama-lama akan ikhlas.

Menunaikan solat gerhana sebanyak 4 rakaat dan 2 sujud. Pada mulanya ana menjangkakan imam akan membaca surah ringkas, dalam 10 minit boleh habis. Rupanya tidak. Lewat setengah jam ke pusat tuisyen. Solat dalam gundah gulana, ikhlas tak ikhlas. Nak keluar dari saf, ada di tengah pula. Paksa juga hati merelakan dan berhajat untuk meminta maaf kepada pelajar atas kelewatan. Wallahua'lam.

Mengajar pelajar sekolah menengah adakala perlu kepada teknik dan kesabaran. Tambahan pula mengajar nombor dan graf. Perlu kepada penelitian dan penerangan. Tidak memerlukan kepada bacaan, memerlukan tenaga yang banyak untuk memberi tunjuk ajar.

Adab. Sekolah rendah islam lebih beradab, Pusat Tuisyen tahfiz lebih beradab, Pusat tuisyen sekolah kebangsaan perlu diajarkan adab. InsyaaAllah pasti lebih baik dalam beradab. Sebagai seorang penuntut ilmu mesti menunjukkan adab yang baik kepada seorang guru. Kata guru saya, tidak mengapa jika tidak pandai, asalkan punyai akhlak dan adab yang terpuji itu akan memuliakan seseorang. Jika pandai sahaja, maka sia-sialah. Orang seperti ini pasti tidak akan dimuliakan dan terhalang daripada redhaNya. Walahua'lam.

Kesempatan ini, masih mempunyai tenaga yang kuat, zahiriah yang kental, semangat yang tinggi, nikmat sihat yang panjang dan masa yang terluang, ana berkeras ingin memenuhi masa hidup ini dengan belajar dan mengajar. Kelak Allah tarik nikmat hidup, ke manakah lagi tempat untuk menabur bakti buat agama? Setiap hari pasti akan ke sana ke sini. Penat? Siapakah yang selayaknya untuk mengukur penat? Jika tidak penat, bila pula nak rehat di syurga? Jujur, mengajar bukan untuk kaya. Tetapi niat memberi tanpa mengharapkan balasan dan mengambil pengalaman atas dasar tiket untuk mengajar dengan lebih cemerlang. Biiznillah. Jika tiada percubaan dalam satu urusan, kita tidak dapat bandingkan yang mana buruk dan baik. Kajian dan pengalaman perlu dilakukan untuk medapatkan hasil. Itu caranya. Bukan hanya duduk, tunggu nasib. Allah pasti nilai usaha kita.

Semalam sekolah menghantar untuk mengikuti kursus pendidikan bahasa arab. Alhamdulillah, sedikit sebanyak menambah ilmu yang tiada. Mungkin akan dikongsikan di dalam entry yang lain. Ada urusan. Semoga Allah beri nikmat menulis dalam kesederhanaan dan menambah ilmu dengan kekuatanberjuang. Syahidku bukan di medan perang, mudahan syahidku di medan ilmu. Aamiin.

Inni abdan syakura. Inni abdan lillah.

Berkongsi untuk mendapatkan ilmu dan pengajaran.
Wallahua'lam.

No comments: