Berdoalah!!!

Berdoalah!!!

22 March 2015

Belajar ilmu Falak

Bismillahirrahmanirrahim

Allah beri semangat mengaji ilmu falak. Tambahan pula ada sains, ada kira-kira sin cos tan, latitud longitud. Ya Allah, benarlah sebatinya matematik dalam hati ini tidak pernah hilang. Allah lebih tahu akan kebolehan hambaNYa.

Suatu hari nanti akan pastikan hajat untuk menggengam segulung master dalam bidang matematik. Aamiin.

Terinspirasi melihat seorang guru yang berlatarbelakangkan pengajian akademik tetapi mampu mengkaji perkara agama, mampu membincangkan perkara agama. Ijazah ekonomi, master falak. Ijazah kaunseling, phd perubatan islam. Master falak, phd matematik. Tabarakallah. Diri ini insyaaAllah, ijazah matematik kewangan, master pendidikan. Dah ke mana tu? Beza sangat. Tak mengapalah, jika nak mengaji biar ambil yang banyak memberi manfaat. Itu penting.

Berbalik kepada subjek yang baru dipelajari. Allah izin jatuh hati dengan alam semesta, jatuh hati dengan kajian langit dan bumi, perkiraan dan semuanya. Tetapi semuanya itu jika besar manfaatnya kepada diri ini, sudah pasti akan menjadi fokus.

Diri ini sudah mengenal ilmu falak, sudah pandai mengira koordinat kiblat, sudah pandai menentukan waktu solat, sudah pandai mengira hari raya dan puasa. Sudah cukup alhamdulillah.

Setiap kali ingin menghadiri sebuah majlis ilmu , Allah pasti uji. Sebelum ini, berkejar naik bas, sekarang berkejar pun tak sempat. Hanya membiarkan bas berlalu tanpa melihat dihadapan mata. sedih. tapi nikmat ujian itu dirasai. :-) Esok datang sekolah pkul 11 tghri. lambat. hu3. Ustazah mithali. Aamiin.

Dalam diuji, Allah datangkan kenalan yang pelbagai. Permusafiran ini bukan sahaja kerana tuntutan sebuah ilmu. Bahkan menjadi sebuah perjalanan kehidupan bersama masyarakat. Jangan siakan kehidupan ini, bertebarlah dengan hikmah dan selamat. Fihifzillah.

إني رأيت أحد عشر كوكبا والشمس والقمر رأيتهم لى سجدين
يوسف ٤

No comments: