Berdoalah!!!

Berdoalah!!!

12 June 2015

Muda bukan alasan

Bismillahirrahmanirrahim.
Benar, jika kita ikhlas pasti yang ikhlas turut bersama dalam membantu kita. InsyaaAllah.

Jiwa pendidik tidak mempunyai masa lagi untuk bertangguh. Memandangkan masih mempunyai kekuatan, hammasah dan kesungguhan di usia muda ini, ayuh gerakkan jenteramu, kerahkan keringatmu, infaqkan hartamu kejalanNya, meskipun duit yang tinggal di dalam beg dompet hanya cukup membayar minyak kenderaanmu. Ikhlaskan memberi, rezeki itu pasti akan datang dikemudian hari. Tidak esok, lusa. Tidak cepat, lambat. Di syurga pasti ada. Bi iznillah.

Allah itu dekat, sentiasa ada bersama. Bersyukur kepadaNya, diri ini dikurniakan keluarga yang mithali, sahibah perjuangan yang memahami, anak murid yang menyantuni, rakan sejawatan yang meraikan. Allah izin, untuk berpaut pada batang yang kukuh, bergerak dalam gerakan dakwah dan tarbiah seiring pencapaian ilmu dan amal yang seimbang.

Allah bina kekuatan dalam menyampaikan sebuah ilmu, meskipun ilmu itu dianggap biasa dan mudah. Sungguh diri ini sangat muda. Tidak menjangka akan mengajar dan mendidik mereka yang lebih tua. Gugup, jadi tidak tentu arah. Satu saat Allah tegur, mudanya seseorang itu tidak menjadi alasan. Lihatlah pada apa yang dikatakan bukan pada siapa yang berkata.
انظر إلى ما قال ولا تنظر إلى من قال
Sungguh tidak layak diri ini untuk mengajarkan sebuah ilmu. Atas hajat dan keperluan, dituruti walaupun dalam ketidakpastian.

Tahun ini, masuk tahun yang ke -6 mengenal tarbiah dan dakwah. Walaupun seusia kecil sudah dididik dalam suasana politik, ceramah itu, ceramah ini (hakikatnya ceramah ke?) di usia kecil sudah diajar memegang bendera perjuangan, tidak kini lagi. Perananku bukan sekadar itu sahaja, bergerak membawa makna dan kefahaman Islam. Bukan hanya semangat membara, tetapi tiada usaha untuk mendedahkan kefahaman.

Dahulu bergerak dengan membawa nama sebagai seorang pelajar, sekarang sudah bertukar.  Berat membawa gelaran sebagai seorang pendidik tambahan pula sudah dianggap memiliki ilmu yang meluas. Hakikatnya, jauh sekali. Hati sudah berbolak balik, Ingin sahaja balik ke rumah menyelubungi diri yang masih tidak cukup ilmu ini.

Sungguh diri ini sangat baru dan masih mentah mengenal kehidupan. Desakan masyarakat yang berhajat, muda ini pun terpaksa juga diusahakan.

Hakikatnya masyarakat sangat meraikan. Mereka sangat menyantuni dan memberikan sokongan dan semangat untuk terus kehadapan. Diri ini tidak ada apa-apa. Belajar pun tidak cemerlang. Jika cemerlang sudah pasti mendapat offer biasiswa. Atas tuntutan kerana Allah, belajar memerlukan pengorbanan. Biaya diri sendiri untuk sebuah ilmu. Allahu Allah. Izinkan diri ini untuk mengejar ilmuMu yang keciciran.

Cuti sekolah menghampiri penghujung, misi kehidupan masih panjang, dan perlu diteruskan. Perlu apa memikirkan hal yang kecil, sedangkan ada perkara yang besar sedia menanti.

Sungguh jika ikhlas, Allah pasti akan hadirkan mereka yang ikhlas juga. Mengapa perlu bimbang, buat kerja itu bukan kita seorang, ada yang menyokong daripada belakang. Mudahan berkekalan.
Kini dirasai. Alhamdulillah.


Akalku tersapa dengan satu kebesaran
KebesaranNya melangit hebat
Bahkan aku terpempan canggung
tidak terkata
Maha suci Allah yang menjadikannya


Inilah ubat kelelahan dalam misi pencarian
Jangan pisahkan kehidupanku ini dengan
KebesaranMu
Subahanallah!

25 Shaaban 1437H
12,21 malam


No comments: