Berdoalah!!!

Berdoalah!!!

08 September 2015

Menjemput Jodoh

Menjemput bukan mencari jodoh.

Bismillahirrahmanirrahim.

SENI JODOH

Sudah lama ingin menukilkan satu pandangan mengenai jodoh. Ternyata ada yang lebih dahulu merungkaikannya, seolah olah sama dengan pandangan ana. Alhamdulillah. Allah izin untuk menemukan dengan pandangan daripada Setia Furqon Kholid, seorang penulis dan motivator.

Menurutnya,

Dalam mendapatkan jodoh, ada seni tersendiri.
Dan semua orang punya cerita masing-masing.
Ada yang harus meyakinkan dulu keluarga, ada yang terbentur masalah dana, ada yang belum lulus kuliah, atau juga harus membujuk kakak yang belum menikah.
Ada yang udah lulus S2, kerja udah ada, ujiannya pula susah dapetin yang cocok.
Sebaliknya, ada pula yang belum kepikiran nikah, udah ada yang melamar.
Nah loh!

Sahabatku seperti misteri rizki, misteri jodoh juga mesti kita pahami dengan kacamata iman.

Tugas kita adalah meluruskan niat, dan menyempurnakan ikhtiar dalam menjemput jodoh.
Masalah dengan siapa dan kapan biarlah Allah yang menentukan takdir terbaiknya.

...................................

Setiap dari manusia pasti ada caranya yang tersendiri menjemput jodoh. Terpana dan terkesima mendengar luahan seorang demi seorang dengan jodoh masing-masing. Sukar rupanya menjemput jodoh. Selama ini, ana tiada ruang untuk menjemput jodoh. Bimbang terkesan pada Ibadah, bimbang menderhaka orang tua dan paling utama bimbang daripada fitnah.

Kadangkala ana menjadi penasihat jodoh kepada teman-teman. Muda, sama usia, mahupun tua, berikan sahaja pendapat. Tetapi diri sendiri tiada pengalaman bertemu jodoh. Memanglah, kan belum berkahwin :-) Pelik bukan? Disebabkan itu, setiap kali ruang fitnah terbuka, ana pasti akan tutup dengan kata-kata yang tidak mengizinkan ruang suka sesama itu ada. Sejak di bangku sekolah mahupun Universiti, dan bekerja, jika berhubung sesama lelaki hanya dasar urusan kerja dan persatuan. Tidak lebih daripada itu. Bertegas untuk tidak akan suka, kerana bimbang semua amal yang dilakukan hanya mahukan perhatian. Memang permulaannya akan rasa biasa, lama kelamaan akan memakan hati.

Bimbang dengan jodoh tidak bertemu? Hm... sudah banyak didengari daripada mulut-mulut kenalan. Bahkan hanya meyakinkan dengan kata-kata. Baik kita, pasti Allah akan hadirkan yang baik-baik buat kita.

Teruskan berdoa, meskipun ruang menjemput itu tiada lagi. Yang mendengar doa itu Allah. Dia pasti akan menggerakkan hati-hati orang beriman untuk bertemu.

Jika mahu menjemput jodoh kerana ikut-ikutan, kerana desakan, dan sebagainya. Baliklah kepada Allah. Mintalah kepadaNya dengan istikharah. InsyaaAllah, berhasil bahkan pasti akan redha meskipun bukan dia.

Termenung seketika, memikirkan hidupku di dunia ini. Mampukah aku mempersiapkan seadanya bekalan untuk akhiratMu ya Allah? Jika Kau takdirkan aku berkesempatan mempunyai keturunan, akan ku didik sepenuhnya hanya untuk mencapai redhaMu. Sebaliknya, izinkan hambaMu ini untuk kembali kepadaMu dengan bekalan yang mencukupi. Amal soleh yang sebenar-benarnya Engkau redha.

Menjemput jodoh? Jemputlah apabila benar-benar bersedia. Dari pelbagai aspek perlu diperhatikan. Sungguh! Bukan mudah menjemput jodoh, jika urusannya mudah, pasti itu Allah yang mudahkan. Untuk merealisasikan matlamat menuju redhaNya, persiapkan diri. Usah berharap. Cukuplah berdoa, Ya Allah kurniakanlah cintaMu dan cinta hambaMu yang dengannya aku mendapat cintaMu. Ya Allah kurniakan cinta kepada siapa pun yang menyukaiku dan jika baik buat agamaMu, jadikanlah kekuatan bagiku untukku menyukainya. Jika sebaliknya, jauhkan aku darinya.
Aamiin.

Semoga redha Allah bersama dengan kita semua.

No comments: