Berdoalah!!!

Berdoalah!!!

26 September 2015

Aktiviti Eid

Bismillahirrahmanirrahim.

Allahu akbar!
Allah maha Besar.
Allah is Almighty.

Pengorbanan yang dilakukan mudahan menjadi nilaian amal soleh daripada Allah.

ألَا إن خَيرَ الزّاد التقوى
Hanya dengan kebaikan dapat menambahkan ketakwaan.

Eidul Adha ini mudahan tersenyum membawa hikmah.
Hidup di dalam keluarga yang beraktiviti, mendidik hati untuk ikhlas memberi dan berbakti.

Penat memang penat, tetapi melihat kepada semangat mak yang berkobar. Mana mungkin untuk membantah. Hilang di mata mak tak sampai seminit, nama pasti diseru. :-)

Masak, buat air, mengemas, membasuh, melayan tetamu, beli barang, itulah rutin kami anak-anak perempuan yang turut sibuk membantu mak. Korban setiap tahun, tidak kiralah apa jua aktiviti. Nama ana pasti naik sebagai ketua ajk kebersihan dan mengemas. Agaknya memang ana muka angkat pinggan, basuh pinggan, mengemas surau, mengemas meja, membasuh semua. hu3. Cleaner surau keluarga yang bertauliah. Ana tidak rajin, malas itu diakui. Mendengar titah ibunda, malas bertukar menjadi paksa. Paksa dahulu, ikhlas akan menyusul kemudian. :-)

Menyediakan bahan masak itu sudah menjadi kepakaran, tiba masa untuk memasak pula, ana hanya dapat memandang. Memasak tangan orang tua. Tangan orang muda mengacau dan merasa. Setakat sayur bolehlah masak banyak-banyak. Masak sup? Masak daging? Dalam kuantiti yang banyak, hanya mampu memandang. Berapa kali masak pun tidak boleh dikira dalam satu hari. Banyak sangat makan. Kerja sikit makan, kerja sikit minum. Manusia memerlukan tenaga untuk bekerja.

Menangis apabila berada di hadapan kayu api. Asap api menderu kena di mata apabila angin kuat lalu. Mak kata, macam mana nak ke syria ni, habuk kayu api pun tak tahan. Kata nak berjuang.

Menurutku, siapa kata nak berjuang kat sana? hu3. A.ahlah mak, kalau nak ke sana pasti akan menyediakan makanan untuk mereka. Kena ada kepakaran dalam memasak, meskipun berkayu api.
Kepakaran dayah, mendidik Al-Quran dan boleh memahami bahasa Arab. Masak? Untuk diri sendiri bolehlah. Mungkin selepas ini nak belajar untuk lebih pakar memasak untuk orang ramai.

Mujurlah rumah pusat untuk memasak dan melakukan aktiviti orang ramai. Serba sedikit kepakaran mak boleh dicedok dan dipelajari.

Solat Hajat, Iftar Jamaie, Korban, ceramah. Alhamdulillah.

2 Hari bertungkus lumus. Malam untuk berehat. Bersembang sakan dengan mak cik- mak cik mengenai pengajian kitab dan mengaudit akaun keluarga pada malam tersebut. Gelagat orang tua menyediakan akaun, hanya mampu tersenyum. :-) Ilmu orang muda mereka sedikit pun tidak ketepikan. Mereka sangat selesa untuk meminta bantuan jika tidak tahu.

Esoknya, usai solat subuh. Badan ini bermalasan. Tidak mampu untuk mengemas pinggan mangkuk yang berbaki. Mak menyeru, hidayah ajk kebersihan.... hu3. Rupanya anaknya tidak mahu bergerak daripada tempat beradu. Cuti ada lagi mak...  :-)

Badan bermalasan itu tidak baik, tetapi untuk menghasilkan sesuatu yang baik memerlukan badan yang cukup rehat. Bak kata kakak, dayah tidur hari ini tak ingat dunia. :-) Tagline ana, asalkan bahagia dan Allah redha :-) Mak mengangkat kening sahaja, anak perempuannya ini masih perlu belajar lagi detik hatinya. Belajar mengenal dunia. :-)

Wallahua'lam.

No comments: