Berdoalah!!!

Berdoalah!!!

11 September 2015

Kehidupan bermotor.

Bismillahirrahmanirrahim.

Allah izin untuk lapang pada hari ini.
Waktu persekolahan pada hari jumaat hanya sehingga pukul 11.30.
Pulang awal pada hari ini.

Terima kasih Allah atas nikmat Iman dan Islam.

Sebaik sahaja ingin keluar dari sekolah, anak didik berlari menghadiahkan topeng muka (mask).
Musim jerebu, mengundang sakit tekak dan pedih mata. Tambahan pula ana memilih unutk bermotor. Sering terdedah dengan habuk serta asap yang berkumpul di udara. Terima kasih anakku.

Bermotor bagi seorang muslimah bukanlah sesuatu perkara yang pelik.
Walaupun bertubuh kecil, kaki terkadang cecah tak cecah, satu negeri mampu ana jelajahi.
Desakan kerja, dakwah, halaqah, hajat orang, tuntutan sebuah perjuangan, tuntutan sebuah ilmu dan juga masyarakat ana tepis segala kelemahan, kuatkan hati untuk berusaha di atas kaki sendiri. Mengundang kepercayaan dan keyakinan mak untuk bermotor, sangat mengambil masa. Akhirnya, Allah lapangkan hati seorang ibu untuk memberi izin. Itupun setelah memberi sehelai nota kata-kata. :-) Bicaraku. "Mak, jalan yang ditempuhi ini bukan jalan maksiat dan sia-sia. Allah pasti mudahkan dayah. Sekalipun bermotor, ajal itu di tangan Allah, boleh berlaku di mana-mana sahaja. Mak izinkan ya." Besar risikonya berjalan di atas jalan Allah, mudahan besar nilaian Amal soleh di sisiNya.

Bermotor kerana Allah, pasti Allah permudahkan. Jika terjadi sesuatu kepada diri ini, itulah dinamakan takdir. InsyaaAllah, sepanjang setahun bermotor, Allah sangat melindungi. Jalan yang ditujui ialah jalan menuju kebaikan, jika buruk pasti ana tidak berani menanggung risiko.

Hujan lebat, lopak air, kesesakan, semua sudah dilalui. Selagi tidak berlesen kereta, selagi itu akan bermotor. Allah uji dengan kesibukan sehingga tidak berkesempatan untuk belajar. Cikgunya free, ana sibuk. Ana free, cikgu pula sibuk. Kesudahannya, terlupa nak belajar.

Tidak tahu mengapa, bermotor mengundang kekaguman. Yang memandang itu terdiri daripada mak ayah pelajar sekolah, mak ayah mengaji, anak didik, sahabat sahibah, adik halaqah, kakak halaqah, anak halaqah, m.cik p.cik halaqah, m.cik mengaji. Kata mereka utazah membawa motor sangat tabah. Ini kagum ke atau kasihan? Ana sendiri keliru. Hanya tersenyum.

Ana sedih atau gembira apabila bermotor. Jika ada mak mentua, bahkan tahu menantunya bawa motor jauh-jauh, hilang keayuan. Silalah reject awal-awal ya. :-)

Dengan bermotor, kebajikan mak abah terjaga, kebajikan sekolah terpelihara, kebajikan sesama manusia terlaksana. Gerak kerja dakwah, ilmu, dan ukhuwah terlaksana.

Dengan bermotor, dapat menghantar pelajar balik, guru yang mengalami masalah pengangkutan juga dapat dihantar. Dengan bermotor juga pelajar dapat dihantar ke klinik. Mudah bermotor, tetapi berkereta lagi mudah. Banyak lagi baktiku akan dapat dicurahkan. Penat bermotor, tetapi setelah sampai ke destinasinya akan terus hilang. Buat kerana Allah pasti akan dipermudahkan. Bi iznillah.

Mengalami peristiwa motor rosak, hampir terlajak, semua itu Allah membantu. Rosak di tengah jalan, Allah izin untuk baiki sendiri sehingga boleh bawa ke rumah. Hampir terlajak istighfar mohon Allah selamatkan. Setakat ini tiada kecedaraan, kemudharatan yang berlaku. InsyaaAllah di bawah jagaan Allah serta doa mak abah.

Tidakkah dengan melakukan kebaikan sesama manusia itu juga pulangnya kepada Allah yang menilainya serta Allah yang memerhatinya? :-)


No comments: