Berdoalah!!!

Berdoalah!!!

06 September 2015

Hujung Minggu

Bismillahirrahmanirrahim.

Jika bicara mengenai hujung minggu, pasti memikirkan cuti dan juga hari rehat. Setiap hari dilalui dengan tiada cuti dan hanya malam untuk ana berehat.

Allah izin, untuk kuat demi kesinambungan hidupku di akhirat. Menerima kunjungan saudara mara, tidak sempat untuk berbual panjang. Tanggungjawabku menanti. Mendidik di hujung minggu memerlukan kekuatan dalaman. Ketika perjalanan, minda ini berputar ligat mencari kekuatan. Sedih dan rasa terganggu. Ada kisah disebaliknya, insyaaAllah ana cuba untuk susun menjadi pengajaran dan hikmah.

Memiliki kerjaya yang mulia, sememangnya ramai yang melihat turut mengakui. Tetapi sejauh mana mulianya di sisi ALLAH, wallahua'lam. Menerima teguran demi teguran oleh saudara mara. Kenapa tidak memohon kerja kosong? Gaji lebih besar dan tidak payah berpusu-pusu untuk mengajar sabtu ahad. Jika nak berbakti kepada agama, berbakti pada mak abah lebih afdhal.

Sedihnya. Mereka tidak tahu. Hati kuat berada di jalan ini kerana redhaNya. Benar, mereka menawarkan banyak related job dengan ijazahku. Mengertilah, jalan ini lebih tenang dan lebih sesuai. Bahkan, jika ana ingin berbakti kepada mak abah, baktiku mestilah dengan harta yang diredhaiNya. Mak abah sememangnya terlebih dahulu mengizinkan pilihan ini. InsyaaAllah, rezeki boleh usaha untuk mencari, mudahan Allah pertemukan. Selalu datang di saat memerlukan bahkan datang pada tempat yang tidak disangka-sangkakan.

Termenung jauh, sehingga hilang tumpuan mengendalikan motor. Mujurlah tidak berlanggar. Ada rezeki bulan hadapan berkereta. Tidak baru. Mudahan elok. Memilih untuk bersabar, tidak mahu mengikat pinjaman. Cukuplah terikat dengan pinjaman pelajaran. Azamku, semuanya akan dibayar tunai. Menyimpan adalah pilihan. Walaupun simpan, lalu habis. Simpan, tinggal sedikit. Sekurangnya ana memilih untuk membeli dengan tunai, tidak kepada bunga dan imbuhan. Bersedia dengan sebarang kemudharatan, jika perlu meminjam, dan itulah jalan penyelesaian yang terakhir, barulah meminjam.

Ana kuatkan hati, tekad membuang segala prasangka dan lemah hati, fokusku mendidik. Anak didikku menunggu, kasihan mereka nanti terganggu dengan emosiku. Allah izin untuk yakin dengan istikharahku dalam menentukan bidang kerjaya yang sesuai. Allah ubat hati dengan kata-kata ini.


Dalam masa yang sama juga Allah ubati dengan karenah jawapan anak didik menjawab soalan PT3 Sains. Ketika ini tengah menanda paper di waktu hening pagi.


Tersenyum, karenah mereka mampu mengubati hati ini. Lain ditanya, lain pula yang dijawabnya. :-)
The question ask to discuss the importance of reproduction, not the marriage! Allahu...

Jawapannya,
-Ia boleh menceriakan suasana.
-Susah senang tanggung bersama.

P/S: ana salah ajar ke? Jawapan tersebut betul, tetapi tidak menepati waqi'. Subjek sains atau rumah tangga ni? :-)

Jiwa mendidik perlu lebih kuat selepas ini. Doakan.

No comments: