Berdoalah!!!

Berdoalah!!!

30 August 2013

Jangan kuburkan cita-citamu.

Penulis sentiasa berpesan kepada sahabat dan adik-adik yang dikasihi. Walaupun kita seorang muslimah, kita tidak mempunyai cita-cita. Walaupun sudah bersuami atau berkeluarga, jangan pernah terfikir untuk menguburkan cita-cita. Jangan pernah sekali untuk menguburkannya, melainkan ajal maut menjemput.

Penulis tidak pula menyalahkan bagi pihak arrijal yang sering mengimpikan seorang isteri yang solehah, sentiasa duduk di rumah, menjaga anak, menjaga maruah, dan mentaati suami sepanjang masa. Benar, ada wujud arrijal seperti ini. Tetapi, dipihak penulis sama sekali tidak akan menerima arrijal yang bersependapat bahawa muslimah perlu sentiasa berada di rumah. Penulis mempunyai jiddiyah dan hammasah yang kuat. Maka lupakan niat untuk memperisterikan penulis seperti ini. Tidak dinafikan ada wujud muslimah seperti itu. Mudahan ganjaran syurga buatnya. Amin.

Seorang wanita masuk ke syurga amat mudah:
Rasulullah SAW bersabda (yang bermaksud) “Jika seseorang wanita solat lima waktu, berpuasa pada Ramadan dan taat kepada suaminya, nescaya ia akan masuk syurga”

Penulis berharap untuk menyempurnakan ketiga perkara tersebut.

Di sini, penulis ingin menambah sedikit mengenai ketidak "sependapat" mengenai wanita sentiasa duduk di rumah menjaga maruah. Kondisi zaman sudah berubah, muslimah mahupun arrijal memilki daya kesungguhan dan keberanian untuk mencapai matlamat kehidupan yang diimpikan. Malahan tidak dapat dinafikan, muslimah kebanyakannya berani menerokai dunia dan ilmu dengan sendirinya. berdakwah dengan aset yang dimilkinya. Bahkan melebihi arrijal.

Maaf, penulis sendiri turut mengakui bahawa penulis juga bersikap sedemikian. tetapi, penulis sentiasa bermuhasabah agar sesuatu yang dilakukan dapat dimanfaatkan dan juga mesti bermatlamatkan redha Allah. penulis juga berharap suatu hari nanti penulis akan dikurniakan teman hidup yang sama-sama mempunyai semangat dan kesungguhan dalam menerokai dunia dan ilmu.

Penulis sering dinasihati orang tua agar sentiasa berteman dalam melakukan sesuatu. Tetapi, jika dharurat, orang tua penulis memberikan syarat, jika Allah redha perjalanan itu, orang tua penulis turut redha. Situasi Ibu bapa zaman sekarang lebih terbuka. Mereka sangat bergantung kepada Allah untuk melindungi anaknya.

adakalanya juga, orang tua penulis berasa bimbang dan melarang penulis untuk mengikuti pengajian berseorangan. Penulis meluahkan rasa. Sudah di ajak mahram untuk menemani, tetapi mahram tidak memahami. Sampai bila kebaikan hanya seorang yang diperolehi? Lastly, satu keluarga menemani penulis mengikuti pengajian dengan rela hati :-)

Satu saat, penulis mempunyai cita-cita yang tinggi. Pelan tindakan hidup telah diatur. tunggu masanya untuk dilksanakan. Penulis bimbang samada tercapai atau tidak. tambahan pula umur mencecah angka sunnah untuk berkahwin. jika takdir mempertemukan suami yang memahami alhamdulillah. tetapi kebanyakannya yang tergolong dikalangan mereka yang tidak memahami dan berfikiran tidak global. Jika bimbang anak dirumah tidak terdidik, mengapa tidak kita telusuri sirah Nusaibah binti Kaab yang memiliki suami, keluarga dan anak, tetapi dia mampu berjihad di jalan Allah. “Kehebatan Nusaibah di medan perang melayakkan beliau menerima anugerah Ummu Umarah”.

Nasihat penulis, bagi kaum arrijal yang masih mencari. Jangan di ikutkan kata hati, berbincanglah dan bersedia dengan kebarangkalian untuk menjawab hujah-hujah muslimah di zaman ini. mereka lebih advance, agama akademik, duniawi ukhrawi, ilmu semuanya dimiliki. Wallahu a'lam.

penulis terinspirasi daripada perwatakan Nusaibah binti Kaab.

check link ini, anda pasti akan mengenali siapa Nusaibah binti Kaab.

p/s: penulis tidak bercita-cita tinggi hingga ke medan perang, jika berpeluang Alhamdulillah. cukuplah penulis bercita-cita untuk menyumbangkan sesuatu kepada anak-anak dan masyarakat Islam. Mohon doa.

No comments: