Berdoalah!!!

Berdoalah!!!

27 August 2013

Harakah vs Utusan

Assalamualaikum w.b.r.t.h

Apakah kepentingan membaca? Jawapannya, Ilmu.
Maka teruskanlah dengan membaca wahai pembaca sekalian, mudahan beroleh ilmu yang bermanfaat. InsyaaAllah.

Berbalik kepada entry pada hari ini. Harakah vs Utusan?
usahlah kita berbicara Harakah milik parti PAS, Utusan pula milik parti UMNO. Kita letakkan judgement terhadap isu politik ke tepi. Ayuh kita selidiki dengan mata hati dan mata ILMU! ya... pembacaku yang dirahmati Allah, dengan mata Ilmu.

Sebentar tadi ana baru sahaja pulang menemani atuk di rumah tuanya. Hajat untuk menemaninya, ini terbalik pula. Atuk yang menemani ana. Kasihan atuk sampai tertidur2 di kerusi menemani cucunya baca Harakah sambil menonton astro :-)

Dalam meneliti baris-baris ayat yang tercatat di akhbar harakah, atuk memulakan bicara. Mesir sekarang ni semakin teruk. Penyokong Morsi semuanya hendak dihapuskan. Jenayah merampas demokrasi. Niat mereka nak melagakan sunni dan syiah. Seperti mana yang berlaku di Syria. Menyekat bantuan mesir buat Syria.

Ana mengangguk tanda setuju. sambil meneruskan bacaan di akhbar Harakah. Lalu menyambut kata-katanya. Ramai yang Syahid tuk.

Atuk menambah lagi, ada dalam harakah menceritakan seorang penyokong morsi ditembak, dan tidak rasa apa-apa, lalu syahid. Kuasa Allah.

Tambahku lagi, ada2. dayah baca di Facebook tuk :-)

Tiba-tiba mataku terhenti di satu tajuk "Tentera yang terbunuh juga dianggap Syahid". Menarik sekali untuk dikupas.

Atuk lebih advance daripada ana. pembacaannya teliti. Walaupun tiada Facebook, isu semasa yang atuk perolehi daripada pembacaan harakah melebihi ana. Tambahan pula yang mengulas dan menulis dalam akhbar Harakah bukanlah orang biasa. Tetapi seorang ulama'. Jujur, isi di Facebook dan di internet sama dengan isi di Harakah. Malahan lebih bermutu karyanya daripada akhbar-akhbar yang lain. Isu politik tidak kurang hebatnya, tetapi penyampaiannya berhikmah. berbeza dengan akhbar yang lain. Kekurangan itu pasti ada, tetapi biarlah hati dan ilmu yang berbicara.

Mata hati dan mata Ilmu mengakuinya.

Ayuh ramai-ramai membaca akhbar Harakah. Ana tidak berhajat mengulas isu akhbar Utusan pula. Tujuan utama adalah untuk mengenali keutamaan akhbar dengan mata hati dan mata ilmu.

Doa juang buat pemburu syahid, Ikhwanul muslimin... Allahu Akbar!

Isu Altantuya pula bagaimana? Harakah ada mengulasnya. Tetapi, ana tidak berhajat untuk berkongsi dengan pembaca. Pandailah kalian menilai isu itu dengan mata hati dan mata ilmu :-)



No comments: