Berdoalah!!!

Berdoalah!!!

09 December 2012

ziarah

malam yang hening ini, amat sesuai sangat untuk berkarya.
hakikatnya karya yang ditulis ini hanya sekadar contengan dakwah. berupaya dalam menghilangkan dahaga akibat panas terik yang x kesudahan menyimbah ke dalam hati ini.

puitis tiba-tiba. itulah, ana sibuk nak menulis pada malam hening.

selalunya, orang yang berpuitis ini hatinya lembut, mudah terusik, dan senang memaafkan.

Alhamdulillah, hari ini ana selesai menyempurnakan misi ziarah. siapa ana ziarah, biarlah ia menjadi saksi kepada buku amalan ana di akhirat kelak.

Hasil daripada ziarah, ana mendapati:


-wahai wanita, renungilah surah al-humazah. apabila ana sering mengimami solat, ana pasti membaca surah al-humazah. ana nak biar makmum tertanya-tanya kenapa ana sering baca surah tersebut.

-seterusnya, jangan ambil tahu tentang watak atau hal yang berkaitan seorang ar-rijal. penyakit hati.

-seterusnya, jangan berbangga dengan apa yang tidak kita lakukan, dan jangan sesekali berbicara tentang apa yang tidak dilakukan, kabura maqtan indaLLAHi an taqulu mala tafa'lun.

-biarlah mereka bangga dengan kedudukannya, tetapi kita sederhana dalam kedudukan. merendah diri lebih baik. ana akui, ana tidaklah secemerlang budak agama. tetapi ana nak belajar untuk sampai ke tahap itu.
penyakit malas mengulangkaji pelajaran melanda, kerana terlalu memikirkan diri sendiri. biarlah menulis sedikit, janji berterusan. ana sayang Allah, ana cemburu Rabiatul Adawiyah. macam mana nak jadi macam dia?

p/s: ini satu dakwah dalam tulisan. Allah sebaik-baik penilai.


No comments: