Berdoalah!!!

Berdoalah!!!

24 December 2012

Kepimpinan?

Bismillahirrahmanirrahim...
Salam alaik!
Nun... walqalami wama yasturoon...
demi pena dan apa yang mereka tuliskan... (perhatikan apa yang telah mereka tuliskan).
Allah berpena sungguh indah, tidak pula sifatnya menyerupai makhluknya. Laisa kamislih...
dan ana? meneruskan lagi medan dakwah ini. ya! dengan menulis.

"sesuatu perkara yang Allah redha, pasti dipermudahkan!"-mak
"Perempuan jangan jadikan alasan lemah supaya tidak berbuat apa-apa!" -mak (dalam riang mak, dalam marah mak, lelaki tak nak jadi pemimpin dia sangat kesal. adik ana yang lelaki seorang itu, kalau tidak hari-hari dipesan, tidak hari-hari di suruh, tidak jadilah seorang lelaki acuan agama. Alhamdulillah, walaupun dia main-main. kepimpinan dalam diri dia ada. dia boleh bawa ke tengah. start dia masuk U, banyak program dia lead dan kalau orang suruh jadi Imam pun tak pernah di tolak. satu lagi, walaupun dia ketua antara kami adik-beradik. hormat pada kakak, kebajikan kakaknya sentiasa di jaga. sampai orang kata. siapa kakak siapa adik ni? :-)

berbalik kepada nasihat di atas. mungkin keberanian dalam diri ana terlahir daripada mak. Mak serba boleh. katanya, kalau perempuan boleh jadi Imam, hari-hari mak jadi Imam. Kalau perempuan pahalanya sama besar dengan lelaki pergi masjid, dah lama mak ke sana hari-hari. Kalau2, mana bleh. Allah aturkan sedemikian ada hikmahnya. ada asbabnya.

Lelaki kami utamakan, jika tiada, kita boleh teruskan. Itu yang menyebabkan 2,3 kali ana conduct program di universiti. Niat di hati tak nak lead lelaki. mungkin juga ana adalah pelajar kelahiran dari sekolah yang kesemuanya perempuan. that's why keberanian untuk kehadapan itu ada. jujur ana katakan, sebelum form 2 ana memang susah bercakap dan tiada keberanian bercakap. start form 2, Allah izin pegang beberapa jawatan. kesilapan demi kesilapan dilakukan, akhirnya kesilapan itu mengajar erti kepimpinan yang sebenarnya. *teringat... semasa mengendalikan perhimpunan. Allah... dah 3 kali naik perhimpunan, 3 kali tu lah minggu bahasa arab. Minggu pertama, dan ini kali pertama naik ke atas pentas. jadi kenalah conduct dalam bahasa arab. satu lagi, teks bukan nak disediakan oleh setiausaha, katanya tertinggal. ketika itu memang sepenuhnya tawakal. ketua pengawas pun "menggoreng ayat" atas kertas. ana jadi mak turut. adik junior yangconduct... kelihatan sangat kalut. tambahan pula, tulisan kak ketua pengawas bukan faham sangat. baris lah sekali... :-( kalut sampai term asmaul husna yang ana conduct pun berciciran hurufnya. ^_^ ustaz dengan kuasanya pun naik ke atas pentas. "dayah, salah banyak ni. turun, ustaz nak betulkan." apa lagi, tangan ana menunjukkan pada kak ketua pengawas. tanda bukan ana seorang yang salah. tetapi kak pengawas itu juga. he3. ^_^ banyak kalau nak diceritakan. nanti ana bukukan ya.

abah ana, tidak selalu berkata-kata, tetapi nasihatnya terzahir pada peribadi dan ibadahnya. ia satu nasihat.
mungkin ana kuat ibadah pun  dahulunya terkesan dengan abah solat khusyu', mengaji, dan buat solat sunat. abah sabar... abah jarang berkata-kata. kalau dia nak marah anaknya sekali pun, dia cakap dengan mak. pesan pada dayah... sekian, sekian, sekian. hu3. ana dulu masa kecil membantah tahap paling cemerlang. kata A, nak A, tiada B. itu kakak ana kata. ana tak ingat pun.  dah besar, jangan macam itu, anak derhaka namanya. :-) Abah kurus pun sebab sara kami semua. seorang lagi belum masuk U. Abah masih kuat...

hargailah mak abah. kehadirannya membawa ketenangan dan kerahmatan.
adik-beradik, kuatkanlah ukhuwah. ana sedih kalau salah seorang bergaduh. memang fitrah. tetapi, bergaduh biar 5 minit, lepas itu baik semula ya. satu lagi, kalian mesti contoh ana. meminta maaf hobi ana. salah ke, betul ke. dayah minta maaf. sekian...

p/s: mood merindui keluarga. tetapi ana baru berjumpa dengan mereka. meriah sungguh kami satu keluarga Hikmah. merindui suasana itu kembali... (luruskan niatku ya Allah, aku tidak akan 'bias' kepadaMu, hati ini akan aku jaga niat untukMu)

tahun ini, ahli hikmah (kami rapat satu keluarga) beramai-ramai menyambung pengajian ke pusat tahfiz. katanya, tinggal seminggu sahaja kak dayah. kita kena manfaatkan masa ini. (main game, tengok tv). lepas ni, kena menghafaz, sebulan sekali sahaja boleh balik. adik-adikku, itulah pengorbanan namanya. terkadang sayu melihat mereka. jangan kecewakan mak ayah. "ya lah kak dayah" katanya. muka masam mencuka. hu3.

kalian beruntung, sekarang kalian ada mak ayah yang dah senang, manfaatkan. Kak dayah bakal menyusul kalian. sekarang usaha mengulang. akademik bukan penghalang untuk mengejar ilmu Allah. Perempuan juga boleh hafaz wahyu Allah. Perlu korbankan masa dan kehidupan fitrah. fokus redha Allah.

No comments: