Berdoalah!!!

Berdoalah!!!

17 December 2012

ma taakhkhar man bada'a.

selak kembali kehidupan yang lama.
cuba untuk menilai siapa diri ini sebenarnya.
hm... jauh

ya Allah hambaMu ini amat mendambakan kasih sayangMu
izinkanlah aku bersamaMu

apa ana nak jawab dengan mereka yang mengagumi ku?
rupanya ku bawa hanyalah kegagalan

apa ana nak tunjukkan kepada mereka yang menunggu kejayaanku
rupanya ku hanya main-main dalam pelajaran

aku tak sama dengan hidayah dulu.

ya Allah, setiap kali buka buku yang dipenuhi nombor
aku merindui AlQuran, merindui Darul Quran
kerana apa? kerana aku nak sangat menghafaz kalamMu.
aku menangis menatapi quran.

setiap kali aku membuka buku yang dipenuhi dengan bahasa english
aku merindui bahasa arab. 

setiap kali aku menerima warkah peperiksaanku
hanya mampu tersenyum
sudah menjangka, aku tidak secemerlang mereka
ada satu ketika, saat itu aku sangat jauh dari mereka
aku jatuh, tetap senyum dan redha.

bukan tidak cuba, malah sudah berusaha sedaya upaya

full stop di sini, mulakan yang baru.
"ma ta akhkhar man bada'a"

jangan pernah sesal dengan keputusan yang dilakukan, kerana aku mesti kuat
Ya Allah monolog ini menjadi saksi nuqtah bidayatussohehah.
biar aku jelas dengan tuntutan sebagai seorang pelajar Islam.

ya Allah, aku akan pegang janjiku untuk menjadi hambaMu dan anak yag solehah kepada ibu bapaku.
AL-Quran aku akan truskan. biarlah aku dengan cita-citaku, jangan pernah sekali menghalang niat baik ini. biar lambat kahwin, lambat cinta, lambat berjaya. asalkan jangan tak sempat. aku tetap akan berusaha. walau jatuh beribu-ribu kali. husnudzon dan cuba cari jalan. kerana apa? kerana Allah kan ada.

p/s: ana mengagumi kesungguhan kakak2 dan adik2 belajar. ana? ana pun boleh. tunggu ya.

No comments: