Berdoalah!!!

Berdoalah!!!

02 March 2017

Hidup bukan semata untuk masalah.

Bismillahirrahmaanirrahim.

Alhamdulillah, segala puji bagi Allah. Selawat dan salam ke atas Arrasul Muhammad S.A.W.
Allah izin untuk menulis. Sekejap sahaja masa berlalu, sehingga tidak perasan. Allahu.
Setiap perkara yang telah diperuntukkan dalam seharian perlua dilalui dengan sistematik dan tersusun. Pasti tiada rasa letih.

Surah Adzariyat 56.
Surah Al-Fajr 27-30.

Tersemat 2 ayat ini dalam matlamat kehidupanku.
Muslimah itu tidak perlu untuk berterusan risau akan masalahnya. Terutamanya masalah jodoh. Siapa dan bila? Itu semua urusanNya.
Ana pernah berbual dengan rakan setugas yang mengadu lelahnya kehidupan ini. Menurutnya, masalah yang dihadapinya lebih susah untuk difikirkan daripada memikirkan jodoh.

Ana hanya berpesan kepadanya, adakah kerisauan itu telah dihubungkan kembali kepada Allah?
Fitrah manusia akan berasa risau dan terganggu. Hakikatnya kita ada Allah. Hidup ini bukan untuk memikirkan perkara itu sahaja. Banyak lagi perkara yang perlu dirisaukan. Seperti, kerisauan tentang pengakhiran hidup kita. Adakah nanti pengakhiran hidup kita Allah redha? Allah terima? Letakkan sangka baik kepada Allah. Pasti Allah aturkan dan berikan yang baik juga.

Kadangkala, pernah ditanya mengenai isu pemilihan jodoh. Hakikatnya, ana sendiri juga tidak tahu untuk menggariskannya. Itu bukanlah perkara utama untuk difikirkan. Kadangkala tersangkut juga dengan masalah seperti itu. Allah izin untuk menilai dengan baik dan terbuka untuk semua keadaan. Allah aturkan semuanya pasti ada hikmahnya, Tugas kita berusaha dan berdoa. Jika 24 jam berfikir, menilai itu menilai ini, sehingga matlamat utama kehidupan dilupakan, tidaklah dinamakan hidup yang sebenar.

Seringkali mendapat soalan berkaitan dengan pasangan hidup. Bila dan siapa? Ana hanya boleh menjawab, Surah AnNahlu ayat 1. Tidak  perlu memberatkan sehingga banyak lagi perkara yang boleh difikirkan.

Teringat dalam satu sesi kuliah penyelidikan. Prof berkongsi berkenaan dengan isu kesuntukan masa. Sebagai seorang penyelidik, tugas kita bukan 24 jam berfikir tentang kajian. Ambil masa dan peruntukan hari yang panjang untuk selesaikan sesuatu masalah dalam kajian. Hari yang panjang bukan bermaksud perlu setiap hari memikirkannya. Jika diperuntukkan 5 hari untuk menyelesaikan masalah tersebut. Kita hanya perlu 1 hari untuk memikirkannya dalam 5 hari yang diperuntukkan. Berikan ruang untuk diri memikirkan masalah yang lain juga. Menurut prof, kita bukan ada satu masalah. Ada masalah dengan rumah, masalah dengan keluarga, masalah kewangan, masalah handphone rosak, masalah dengan kereta tak bayar, sewa rumah, belanja anak dan sebagainya. Ada yang menambah, masalah umat dan masalah jodoh. Semua tergelak.

Sebenarnya, muslimah itu tidak perlu berat memikirkan tentang masalah yang dihadapi. Letakkan kebergantungan yang tinggi kepada Allah dan terus bersangka baik kepada Allah. Tugas kita selaraskan kehidupan kita dengan berlandaskan kepada dua ayat yang ana kongsikan seperti di atas. Adzzariat dan AlFajr. Cek kembali hubungan dengan Allah, sesama manusia. InsyaaAllah pasti tenang menghadapinya.

Semoga Allah redha.

No comments: