Berdoalah!!!

Berdoalah!!!

23 February 2017

Hiburan hati.

Bismillahirrahmaanirrahim.
Allah izin pada hari ini menulis dalam masa yang terbatas.
Alhamdulillah, segala puji bagi Allah SWT.
Selawat dan salam buat junjungan besar nabi Muhammad S.A.W.

Dalam seharian, jangan pernah membuang masa. Hiburkan hati dengan perkara yang Allah redha.
Hadapi dengan tenang dan sentiasa bersangka baik kepada Allah dalam setiap perkara.

Sekejap sahaja masa berlalu pergi meninggalkan kita, masa yang berlalu mudahan meninggalkan kebaikan yang sentiasa megalir.  Aktiviti yang sama, rutin seharian mengajar, mendidik, berbakti. Allah izin masih kuat meneruskan. Orang yang melihat pula rasa penat, empunya badan tidak pula J

Muslimah terkadang lemah luarannya, ternyata masih mempunyai semangat dan keazaman yang tiada tandingnya. Futur itu adakalanya  mengganggu, tetapi dikuatkan hati untuk terus bersemangat.

Hari-hari yang dilalui, ada satu hari ana berasa sangat tersentuh. Ana merindui untuk duduk selamanya dalam pondok pengajian. Allah atur satu pertemuan dengan golongan ulamak untuk membincangkan tentang pencapaian sekolah. Ana berasa rendah diri, mereka yang hadir itu semuanya memiliki peribadi dan hati yang dekat dengan Allah.  Suatu bonus apabila ana dapat duduk bersama berbincang dengan guru pondok di baitul qurro’. Ustaz zul yang sangat meraikan. Terimbau kenangan mengaji kitab bersama ustaz di pondok. Ustaz sangat prihatin dan sangka baiknya kepada pelajar sangat tinggi. Rindu susuk peribadi ulamak ini. Pendekatan ustaz dalam menyampaikan ilmu membuatkan kami  tidak jemu untuk menuntut ilmu.

Jangan pernah rasa rugi kerana hadir dalam majlis ilmu, jangan rasa rugi menghabiskan duit menghadiri pengajian.  Azam untuk mempunyai pusat pengajian ilmu sendiri hasil daripada ilmu dan dana yang dikumpul sepanjang hidup di dunia. Walaupun hanya sekadar kelas mengajarkan ilmu AlQuran, itu sudah mencukupi. Medan menyampaikan perlu ada. Sekurangnya itu usaha kita untuk mendapat redha Allah. insyaaAllah.

Kadangkala, sakit itu dirasai. Sakit dalam kebaikan itu sebenarnya nikmat yang hakiki. Banyak perkara yang boleh kita hasilkan selama mana kita diberikan peluang dan masa untuk hidup di dunia. Niat yang baik pasti Allah jaga dan pelihara.


Wallahu a’lam.

No comments: