Berdoalah!!!

Berdoalah!!!

08 February 2017

Coret-coret Iman

Bismillahirrahmanirrahim.

Allah izin, bicara sedikit walaupun hampir tiada kekuatan untuk berkongsi.
Alhamdulillah, segala puji bagi Allah di atas nikmat iman dan Islam.
Selawat dan salam buat junjungan besar Nabi Muhammad S.A.W.

Perancangan Allah itu sungguh hebat, kita juga tidak terduga.

Allah beri hadiah yang sangat tidak terjangkau oleh minda. Sejak bermula tahun lepas, ana buntu dan mencari ruang untuk menghabiskan hafazan dalam tempoh yang singkat. Sudah berazam sejak di sekolah rendah lagi. Mudahan diberkati dan dimakbulkan oleh Allah. Alhamdulillah berkesempatan mengumpul wang untuk menyertai daurah hafazan. Mudahan Allah izin kuat untuk menjadi hafizah. Bermanfaat kelak untuk anak didik. mak abah dan keluarga serta anak-anak. InsyaaAllah.

Pembelajaran anak didik setakat ini belum diurus dengan baik. Allah uji dengan banyak perkara, mujurlah iman ada sebagai penguat. Serba sedikit ana akan kongsikan bagaimana konsep dan pengaplikasian pendidikan bercorak kebajikan. Tidak sama dan tidak akan sama dengan yang lain. Kuncinya sabar dan sangka baik. Allah izin, pergi ke mana-mana dengan membawa nama Islam pasti dihormati dan diberikan keutamaan. Pergi tempah signboard pun masih ada yang sudi untuk mengurangkan harga. Betapa mulianya Islam Allah jaga.

Dakwah kepada student dan golongan profesional adalah sangat mencabar. Sekecil-kecil manusia sehingga setinggi-tinggi pangkat, ana tidak putus asa untuk menyampaikan. Ana masuk dengan semua orang. Melainkan yang bermegah dengan kedudukan dan pangkat. Disebabkan itu, ana sungguh-sungguh untuk mencapai pendidikan yang tertinggi agar tiada siapa yang boleh merendah-rendahkan dakwah yang ana cuba bawakan. Mereka akan kenal setelah mendengar dan duduk bersama. Menyusun usrah student ada caranya, begitu juga usrah yang bekerjaya. Kadangkala futur, tetapi perlu kuat untuk redhaNya. Teknik berbicara juga perlu mengikut tahap. Kita akan berasa puas setelah berjaya mengajak mereka untuk mengenal Islam dan bersama-sama dalam kebaikan. Daieah itu flexible. Campak di mana sahaja pasti boleh hidup. InsyaaAllah pasti dalam jagaan Allah.

Pengajian? Azam hadir setiap minggu untuk mengikuti pengajian kitab. Sekurang-kurangnya dapat menjadi peringatan dan terhindar daripada berbuat maksiat dan lalai. Jika suatu hari ana berkeluarga, ana harapkan ada suasana pengajian kitab berbentuk usrah setiap minggu walaupun hanya sekadar membaca bersama. Peringatan adalah sangat penting untuk manusia yang sentiasa lupa.

Berusahalah untuk menggapai redha Allah. Jika punyai masa yang terluang adalah lebih baik untuk beramal. Pulangnya kepada Allah untuk menilai. Sejauh mana persepsi ana dalam bidang mengumpul harta? Mengimbangi harta dan dunia kebajikan? InsyaaAllah ana cuba kogsikan. Harta  tidak banyak di dunia tetapi mengalir tidak putus dengan izinNya. Menyimpan dan melabur? Sambung pada entry yang berikutnya.

No comments: