Berdoalah!!!

Berdoalah!!!

12 February 2017

Ballighu 'anni walau ayah.

Bismillahirrahmaanirrahim.

Alhamdulillah, segala puji bagi Allah. Selawat dan salam ke atas junjungan mulia nabi Muhammad S.A.W.

Allah gerakkan hati untuk berkongsi di ruangan ini. Menulis secara akademik itu sudah selalu, menulis dengan ilmu kehidupan itu memerlukan ruang dan semangat.

Jika memandang sisi kehidupan ini hanya kerana Allah, semuanya terlihat baik insyaaAllah.
Tiada daya dan tiada upaya kekuatan hanya melainkan Allah SWT.

Kejar manusia itu belum pasti dapat, kejar Allah pasti dapat.

Allah sudah berjanji dalam sebuah hadis qudsi. Mafhumnya: Barangsiapa yang datang kepadaKu sejengkal, AKU akan datang kepadanya sehasta, barangsiapa yang datang kepadaku sehasta, AKU akan datang kepadanya dengan sedepa. Barangsiapa yang datang kepadaKu dengan berjalan, AKU akan datang kepadanya dengan berlari.

Allah tidak akan mensia-siakan kehadiran kita walaupun kita datang kepadaNya dengan seribu satu dosa. Allah tetap mahu menerima.

Allah izin mengemas buku-buku yang bersepah. Kebiasaannya memang akan bersepah. Merujuk buku adalah satu kewajipan. Mengemas selalu ditangguh.

Ana terjumpa kitab-kitab dan sijil sanad daurah yang lama tersimpan. Ana memilih belajar kitab bermula daripada asas. Translate word by word. Syarah dari muka kitab hingga ke belakang kitab.
Untuk jadi 'alim itu tidaklah. Cukuplah dapat mengamalkan dan memahaminya.

Ana lama menyimpan azam untuk belajar dan amalkan kitab hidayathussibyan (aqidah) dan hidayatussallikin. Kitab yang mudah, tetapi hanya perlu menunggu masa dan waktu yang sesuai untuk mempelajarinya. Mungkin Allah izin untuk belajar daripada seseorang.

Ana fokus dalam mempelajari matan. Lebih singkat masanya. Alhamdulillah sepanjang keterlibatan dalam pengajian kitab, ana berjaya khatam beberapa kitab.

Sifat 20
Mukhtasar latif
Usul fiqh
Matan ajrumiyah
Matan alkhoridah al-bahiyah.

Masa sangat banyak terbuang sepanjang 3tahun ini, hakikatnya hanya mampu mengikuti 5 pengajian ini sahaja.
Pengajian bersiri masih dalam proses. Tidak tahu bila akan habis kitab syamail dan idaman penuntut.

Kadangkala hati akan terubat jika mengikuti majlis ilmu. Masalah dunia dapat dilupakan. Tidak sempat dan takut untuk berbuat maksiat. Menghadiri majlis ilmu adalah salah satu cara untuk menghindari daripada berbuat dosa. Kandungan yang disampaikan dapat menjadi panduan dan peringatan di saat lalai dan lupa. Manusia perlu diberi peringatan demi peringatan.

Jika mempunyai keluarga, dianjurkan untuk mewujudkan suasana ilmu kepada ahli keluarga. Tidak dapat sekali sehari, cukuplah seminggu sekali. Tidak mampu bersyarah, cukuplah membaca dan menghayati bersama-sama ahli keluarga. Usrah keluarga itu perlu ada untuk saling menguatkan dan memperingatkan.

Ana memegang kata-kata seorang guru ketika mengikuti pengajian kitab. Menurutnya, kamu sudah
berjaya khatamkan kitab ini, dan tugas kamu adalah mengajarkan kepada ahli keluargamu. Walaupun yang mendengarnya hanya seorang bayi. Jangan jemu mewujudkan suasana ilmu kepada ahli keluarga.

Lapangkan waktumu walau sekali dalam seminggu untuk mengikuti pengajian dan sampaikanlah walau sebaris ayat. Jangan malu untuk bertindak mengajarkan kepada orang lain.

Ma ta'akhkhar liman bada'a.
Tidak terlewat bagi siapa yang ingin mulakan.

Bagi sesiapa yang memahami cerita di bawah ini, dipersilakan untuk menghayatinya.



Wallahua'lam.

No comments: