Berdoalah!!!

Berdoalah!!!

28 March 2017

Matematik dan AlQuran.

Bismillahirrahmaanirrahim.

Allah aturkan jalan kehidupan ini sangat cantik.
Alhamdulillah.

Sedikit demi sedikit rancangan jangka panjang dipermudahkan Allah.
Hebat aturan Allah. Manfaat buat ummah.

Bersemangat setelah tajuk telah dipersetujui oleh prof. Hasilnya mudahan dapat dimanfaatkan kepada anak didik tahfiz insyaaAllah. Prof pun tersenyum, Mungkin kerjasama ini dapat menjadi saham akhirat buatnya juga.

Sepanjang keterlibatan dalam dunia pendidikan kebajikan dan tahfiz, Banyak perkara telah dipelajari dan beberapa sistem perlu diperbaiki. Ana mengambil peluang untuk mewujudkan satu modul asas kurikulum matematik dalam pendidikan tahfiz sepenuh masa. Walaupun menghafaz AlQuran, keperluan matematik itu perlu diwujudkan dalam pembelajaran agar dapat diaplikasikan dalam kehidupan. InsyaaAllah. Bukan semata-mata belajar matematik hanya nak ambil SPM lepas khatam.

Seorang hafiz atau hafizah itu bila disuruh untuk membuat keputusan pasti dapat menjawabnya. Hasil daripada pembelajaran matematik asas.

Dalam perjalanan menuju ke universiti, Allah izin terserempak dengan guru hafazan sekolah dahulu di RNR ketika mengisi minyak kereta. Tersenyum dia bertanya khabar. Ustaz sambung PHD katanya. Kami bertukar pendapat dalam pelaksanaan akademik di tahfiz. Ustaz memberi semangat menyiapkan kajian dengan cepat. Allah izin kebetulan ustaz ada membuka tahfiz dan memerlukan modul matematik di tahfiznya. Ana tidak mempunyai masa, sudah lewat dan minta untuk beredar. Ustaz sempat mengakhiri kata-katanya dengan bertanya, dah berkahwin belum? hu3. Jawapannya, ada jodoh adalah ustaz.

Ada hikmah ambil matematik walaupun tak pandai,
mengajar AlQuran walaupun bukan ustazah
dan menghafaz AQ walaupun bukan daripada bidang tahfiz.

Ini semua cita-cita untuk dapatkan redha Allah.
InsyaaALLAH.

Manfaat buat ummah, sakit itu sekejap.

No comments: