Berdoalah!!!

Berdoalah!!!

05 March 2017

Hak perlu ditunaikan.

Bismillahirrahmaanirrahim.

Alhamdulillah, sollu 'alan nabiy!

Terimbau satu slot perkongsian mengenai kesukarelawanan pada minggu yang lepas. Allah izin untuk memetik satu kata-kata yang sangat terkesan pada diri. "Tunaikan hak daripada menuntut hak."

Manusia cenderung untuk memenuhi kehendak berbanding mengutamakan keperluan. Lihat pada kemampuan diri, hak yang perlu ditunaikan perlu dilaksanakan dengan kemampuan. Jangan pula hak yang menjadi tanggungjawab itu tidak ditunaikan, tetapi sangat sibuk dalam menuntut hak.

Sebagai muslim dan mukmin, hak terhadap diri, keluarga, masyarakat, suami, isteri juga sahabat. Bahkan disetiap jalan dan tempat yang dilalui juga ada hak-hak yang perlu ditunaikan.

Terimbau satu cerita yang ana ingat daripada kuliah syamail muhammadiyah habib Ali. Hak terhadap rumah yang didiami juga ada. Seperti di tangga, di ruang tamu dan di dapur. Seorang hamba Allah mampu mengkhatamkan AlQuran di tangga rumahnya kerana mengetahui bahawa tempat yang diduduki itu juga mempunyai hak untuk mendengarkan bacaan AlQuran daripadanya. Allahu, sekecil perkara tersebut juga dikatakan hak. Hak rumah untuk mendengarkan bacaan AlQuran kita.

Membaca AlQuran satu perkara yang mudah, tetapi kenapa masih ada yang malas? Jangan malu untuk membawa AlQuran kecil di poketmu atau di dalam beg. Atuk sangat kuat membaca AlQuran, Hampir setiap bulan atuk akan khatam dan sedekah duit kepada anak didikan pengajian AlQuran. Katanya, Allah izin untuk khatam setiap bulan  walaupun sudah berumur. Niatnya untuk memberi akan terus selagi hidup. Ana juga diberikan gaji bulanan oleh atuk kerana menguruskan pengajian AlQuran di suraunya. Hendak tolak, dipaksanya pula untuk menerima. Kesudahannya, adalah benda yang ana manfaatkan dengan pemberian itu. Atuk seorang guru dan saya inspirasi menjadi guru berkebajikan daripadanya juga. Senang cerita, hampir semua wataknya ana curi. Katanya, membaca jangan tinggal. Nanti ditanya dan dimarahi kalau tak baca. hu3. Atuk selalu pesan, jangan asyik nak memberi sahaja. Simpan sedikit untuk masa hadapan. Berapa kali dia pesan. Dah tak boleh ingat dah. hu3.

Berbalik kepada hak yang perlu ditunaikan.

Ana kongsikan serba sedikit hak-hak yang boleh kita renungi. Antaranya adalah, hak pada badan. Kesihatan, pancaindera dan sebagainya. Perlu berikan masa untuk riadah dan juga mengambil supplement dengan tujuan menunaikan hak badan. Mata, mulut, hidung, telinga semuanya mempunyai hak. Apakah kita tidak merenungi hak tersebut?

Selain itu, hak pada rohani dan aqal fikiran.
Hak kepada ibu bapa.
Hak kepada adik beradik.
Hak kepada atuk dan nenek.
Hak kepada jiran tetangga.
Hak kepada masyarakat.
Hak kepada anak.
Hak kepada suami.
Hak kepada Isteri.
Hak kepada perjuangan.
Dan banyak lagi.

Ana sangat menjiwai kesukarelawanan. Antara hak yang ana cuba fokuskan adalah hak kepada negara Islam yang tertindas. Allah izin, untuk turut bersama mendidik anak-anak pelarian dan turut terlibat menjayakan misi kemanusian. Itu adalah hak mereka untuk mendapatkan pendidikan dan dana kebajikan. Walaupun rasa tidak mampu, lama kelamaan kita akan mampu. Beri masa dan ruang kepada diri untuk menyantuni mereka.

Satu perkara, hak yang perlu diambil berat adalah hak kepada Allah. Adakah kita sudah menunaikan hak-hak Allah? Allah tidak mahu banyak. Allah hanya mahukan hambaNya beribadah kepadaNya sahaja. Dalam rangka beribadah dan sujud kepadaNya, semua hak yang dinyatakan di atas perlu dilaksanakan. Jangan hanya pandai meminta hak tetapi bersedialah untuk memenuhi hak yang ada.

Wallahua'lam.

No comments: