Berdoalah!!!

Berdoalah!!!

07 October 2015

Sukar bertukar nikmat.

Bismillahirrahmanirrahim.

Ya Allah jika coretan penaku ini tidak membawa sebarang manfaat kepada pembaca, sungguh ku sangat bermohon untuk memberikan kepadaku ilham dan kelancaran dalam berpena. Izinkan diri ini mencoretkan sebarang buah fikiran jua pendapat. Azamku cuma satu untuk terus menyebarkan manfaat meskipun dapat dirasakan tiada yang sudi membacanya. 

Terima kasih mak dan abah. Sudi mengingati makanan kegemaran anakmu ini. Sudah seminggu tidak menemui makanan itu. Apam balik. Ya, makanan ini sangat memberi makna. Sejak kecil menjadi makanan kegemaran. Di waktu sedih, gembira, kecewa, bergaduh, pasti akan diubati dengan kuih ini. Makan dalam tangisan pun masih merasai nikmatnya. Begitu juga apabila dalam kegembiraan. Makanan ini akan menjadi keutamaan meraikan sesuatu kejayaan. Kakak dan adik juga sering menjadikan makanan ini sebagai tanda memujuk jika ada sahaja perkara yang diperselisihkan. Abah jika melihat anaknya ini sedih, pulang daripada bandar pasti akan membelikan apam balik. Tidak tahu mengapa, kuih ini sangat terkesan. Pernah masa berada di sekolah menengah, menangis tersedu sedan apabila kuih ini yang dipesan terlupa dibeli oleh abah. Terpaksa abah membelinya juga kerana tidak sampai hati melihat anaknya menangis. Begitulah istimewanya kuih apam balik. Kakak kata, ternampak apam balik, teringat dayah :-)

Itu kisah apam balik.

................................................

Kisah ini cuba kita perhatikan dan kita hayati.

"Burn your desire!" tegas syeikh. Saya tertunduk, hati terpukul. Air mata ditahan. Terus saya tutup mushaf kecil yang dipegang. Persaan malu tidak tertahan. Hati rasa sebak. Lemahnya daya ingatan. Saya kembali mengambil wuduk, menunaikan solat dhuha, meluahkan segala isi hati di dalam sujud yang terakhir. Seusai memberi salam, terus kuat untuk kembali ke kelas hafazan sambil beristighfar sebanyak-banyaknya. Senyuman diukir. Terasa diberi kelegaan yang luar biasa. Benarlah hadis Nabi SAW: "Posisi seorang hamba yang paling dekat dengan tuhannya adalah ketika ia dalam posisi sujud." (Riwayat Muslim)

Sampai ke kelas, saya mulakan ta'awuz memohon perlindungan kepada Allah. Kemudian membaca semula mushah yang ditutup tadi. Saya membaca setiap ayat dan maknanya dahulu, kemudian memahami dan meneliti. Setelah itu mula menghafaz. Lima minit berlalu. Syeikh memanggil untuk mendengar hafazan saya. Saya membalas dengan senyuman dan anggukan. Kemudian membaca sehingga selesai satu muka surat. Terasa nikmat kali ini. Alhamdulillah, Allah menghadiahkan satu senyuman yang terukir di bibir syeikh yang ikhlas.

Kisah di atas merupakan sebuah pengalaman yang indah oleh seseorang yang merasakan sangat sukar menghafaz AlQuran. Allah memberi peringatan dan teguran melalui gurunya. Proses merawat hati dan membina hubungan dengan Allah adalah sangat penting pada setiap saat dan waktu.

Usaha ini merupakan bekalan menuju ke akhirat. Perjuangan tidak boleh terhenti sehingga kita dipanggil Allah. Semoga Allah menerangkan hati-hati kita dengan AlQuran dan menjadikan kita seperti mana generasi al-Quran yang terdahulu. Aamiin.

Inspirasi. Meskipun tidak terlihat kesukaran dalam menghafaz, yang memikulnya sahaja yang akan memahami. Terasa nikmat setelah menghantar bacaan yang lancar. Namun, berasa bersalah jika tidak lancar dan lupa kerana maksiat dan dosa. Sungguh tercabar dan berasa putus asa.

"Burn your desire" Satu ungkapan yang memaksa untuk mencari kekuatan. Mesti kuat untuk mencapai sesuatu keinginan. Usaha dan terus berusaha. Tersenyum membawa hikmah. Kuat untuk sampai ke penghujungnya. Jangan sesekali berhenti di tengah jalan.

Sedikit atau banyak hafalanmu, yang dinilai Allah keikhlasanmu dan berapa banyak yang kekal diingatanmu. Menghafaz itu mudah, untuk mengekalkannya sangat susah. Lapangkan dada ini, terangkan hati ini untuk menjaga kalamMu ya Allah.

Menangisi kelemahan diri. Jangan jauh daripadaku Allah. :-(


No comments: