Berdoalah!!!

Berdoalah!!!

05 October 2015

Kampung

Bismillahirrahmanirrahim.

InsyaaAllah ana akan kongsikan coretan sebelum melelapkan mata.

Memilih untuk hidup di kampung berbanding di bandar. Antara kelebihan yang diperolehi.
1) Jimat belanja.
2) Ikut mak baca yaasin.
3) Ikut mak mandikan dan kapankan jenazah.
4) Ikut mak abah bersihkan masjid. Saya berjaya memanjat peran(loteng) masjid untuk membersihkannya. Orang tua tidak berapa kuat nak memanjat.
5) Dapat menguasai suasana masjid yang tenteram dan aman tanpa kehadiran lelaki.
6) Ikut mak program masjid.
7) Bergaul dengan orang tua.
8) Mendidik masyarakat dan anak jiran yang mempunyai thiqah yang tinggi pada keluarga. Ini pening kepala nak uruskan. hu3.
9) Dapat menghayati kehijauan sawah padi.
10) Dapat menghayati keindahan laut.
11) Dapat hantar mak ke sana sini. Pasar, kedai, masjid, klinik dan lain-lain.
12) Dapat menjalankan aktiviti dakwah dengan sukarela. Mak abah redha dan faham. Kadangkala mereka berminat untuk tahu. Modal untuk berbual dengan m.cik p.cik.
13) Dapat tengok atuk selalu. Atuk pernah risau. Katanya kalau dayah sambung belajar nanti siapa yang ada? Dayah belajar jumaat, sabtu dan ahad. isnin sampai jumaat dayah ada kat sini. :-)
14) Sokongan dan pantauan daripada mak abah.
15) Dapat jadi teman bergaduh mak dan teman kesunyiannya. Setiap hari ada sahaja perkara yang ana lupa buat. Pasti akan mendengar ceramah mak. Sehingga sudah biasa. hu3.
16) Jadi terkenal. Tumpang nama atuk, mak dan abah. Anak siapa? Status? Maaf,  sudah ada. ( Mak abah)
 :-) Ana pegang pada nasihat seseorang. Mengaku sahaja sudah ada untuk elak daripada berpenyakit hati. Tapi susah juga, kalau cakap sudah ada lagi mahu bertanya siapa, kerjanya, orang mana. Ramai pula yang sibuk bertanya, betul ke? hmmm... Kalau tiada, lagi pula diperhatikan dan dibandingkan dengan orang lain. Manusia...Akhirnya, memilih untuk berdiam. Apa adanya risikan dan istikharah. Islam itu mudah. Usah dipermudahkan dan diperberatkan.
17) Kesimpulannya, lebih banyak ilmu dipelajari di kampung. Rasanya tebal buku thesis jika nak dikarangkan. Lebih banyak dapat menabur bakti. Meskipun tidak mampu menyediakan kemewahan kepada orang tua. Cukuplah usia muda yang berbaki ini dapat hidup dihadapannya dan berbakti kepada mereka. Ada hikmah kenapa Allah hadirkan rasa untuk tidak berwalimah lagi. Rupanya Allah nak berikan nikmat hidup bersama mak dan abah di kampung. Selama ini, mereka usaha untuk membesarkan kami seorang demi seorang melanjutkan pelajaran. Takkan ingin pergi dengan cepat? Berbaktilah selagi masih sempat. Hanya akan berwalimah jika mak abah mengizinkan. Mak izin untuk mencari sendiri tetapi hanya perlu mendapat izin. Biarlah, cari atau tak cari. Aturan Allah tidak pernah akan tertukar. Berazam akan bawa mak abah ke syurgaNya dengan amal soleh dan AlQuran. InsyaaAllah. Fokus redha.

Kelebihan hidup di kampung :-)

No comments: