Berdoalah!!!

Berdoalah!!!

08 November 2013

Ujian mereka lagi HEBAT

Bismillahirrahmanirrahim.
Dengan tulisan bicara pena ini, mudahan Allah redha. Ikhlaskan diri untuk menulis, mata seakan ingin pejam seketika. penatnya terasa, sedangkan tidak apa pun yang dilakukan.

Pernahkah kita merasakan sesuatu yang sangat sedih? di mana ketika itu iman dan hati kita di uji. seolah-olah kita di tinggalkan mereka yang disayangi, tiada siapa lagi untuk mengadu dan berkongsi nasib. Ana sungguh terkesan dengan sebuah pengalaman seorang m.cik kenalan yang sudah lama mengenalinya, bahkan menjadi lebih akrab setelah m.cik menimpa berbagai ujian. Jujur, ana semakin rapat dengan seseorang jika orang tersebut ditimpa musibah dan ujian. biarlah mereka mencari ana sewaktu mereka jatuh, dan tinggalkan ana sewaktu senang, kerana ana yakin Allah tidak pernah tinggalkan hambaNya, melainkan kita yang meninggalkan DIA.

pernahkah kita berkata? "beratnya ujian ini."... anda salah! ada lagi mereka di luar sana lebih berat ujiannya. setakat ditarik nikmat berkawan, diuji dengan kejatuhan pointer, diuji dengan kehilangan barang, diuji dengan fitnah yang bertebaran, kau sudah berputus asa dalam mengejar nikmat iman. Sedangkan masyarakat di luar sana, diuji dengan kematian suami, diuji dengan kefasikan seorang anak, kefasikan seorang sahabat, dan juga diuji dengan kekejaman yang dilontarkan oleh seseorang kepada dirinya.

jadilah seseorang yang memberi manfaat. Jadikan diri ini dicari oleh mereka yang mendamba kekuatan. jadilah seorang yang beriman bukan seorang yang fasik.

usahlah menjadi boneka dalam agama. mempraktikkan jika di suruh, hanya senyap jika tidak di suruh. sungguh malang, jika apa yang dipelajari tidak diamalkan. ya Allah, terkena pada diri ini. Ampunilah salahku.

apakah rahmatMu yang aku dambakan selama ini berjaya mengizinkn aku untuk ke syurgaMu? usaha aku untuk mengajak mereka mengenalMu dan merasa dekat denganMu mudahan diterima olehMu. Dekatkan aku denganMu, hadirkan kesungguhanku ini dalam membawa agamaMu.

Hajat doa buat masyarakat di luar sana yang masih ketandusan ilmu dan bicara mengenai agama. Usahaku sehingga kini, tidak mampu mengubah orang untuk masuk ke dalam Islam. Apatah lagi, amat susah untuk ana menyeru kepada mereka yang Islam untuk beriman.

Maka, ku bimbangi masyarakat di luar sana jauh dengan tuhannya, kufur dengan nikmat pemberian tuhannya, dan fasik dalam agamanya. Bantulah aku, ya Allah dalam agamaMu ini. Akan kupersiap menuju akhiratMu yang kekal abadi. hadirkan rasa izzah dengan agamaMu sentiasa...

Allah tidak membebani seseorang itu melainkan dia benar-benar mampu untuk memikulnya. :-) 2:286

No comments: