Berdoalah!!!

Berdoalah!!!

26 November 2013

Konsep tawakal

Setinggi mana tawakalmu kepada Allah? Setinggi mana kepercayaanmu kepada Allah. Jika kau ukur di badan sendiri, pasti kau akan mengetahui setinggi mana tawakalmu dan kepercayaanmu kepada Allah.

Keselamatan, kesihatan, rezeki, jodoh, pertemuan, dan perpisahan, setinggi mana tawakalmu kepada Allah dengan perkara-perkara seperti ini? Definisi tawakal menurut kacamata ulama tersohor dunia, Prof Dr Yusuf Al-Qardawi, "Apabila seorang manusia menyusun dan mengatur persiapan, persediaan, strategi dan daya usaha, kemudian dia menyerahkan hasilnya kepada Allah."

Ingatlah tawakalmu itu perlu sesudah diiringi dengan usaha yang syarie. pernah mendengar sebuah hadis? Ana rasa kebanyakan daripada pembaca sudah sebati dengan hadis ini.

Dalam sebuah hadis yang diriwayatkan oleh Tirmizi, bahawa pada zaman Nabi Muhammad SAW dulu, ada seorang Arab Badawi yang datang ke masjid dan meninggalkan untanya tanpa diikat. Kemudian dia terus masuk ke masjid dan menganggap tindakannya itu sebagai tawakal kepada Allah. Rasulullah yang melihat kejadian berkenaan segera datang kepadanya dan bersabda: “Ikatlah unta itu dan bertawakallah kepada Allah.”

Yakin+tawakal = mukminah solehah (Qulb)

Praise to Allah, Alhamdulillah...

No comments: