Berdoalah!!!

Berdoalah!!!

28 November 2013

-- Kedamaian dalam ketenangan --

Bismillahirrahmanirrahim.
Berbahagialah di hari yang mulia ini, Jumuah yang barakah.
Hati sedikit terganggu dengan kesibukan menyiapkan assignment dan penulisan thesis yang hanya berbaki 2 minggu sahaja lagi. Setelah itu akan menghadapi viva buat pertama kalinya dalam hidup.

Ana berhasrat untuk menghabiskan Ijazah ini dengan sebaik mungkin. Allah mengetahui kemampuan hambaNya, tidak sewenang-wenangnya DIA menyerahkan tanggungjawab ilmu ini untuk dipelajari. Allah akan beri apa yang kita perlu. Jadi jangan menyalahkan sesiapa jika kita tidak perolehinya.

Hajat untuk menyambung ke bidang yang lebih bermakna dalam hidup. lebih menjiwai dan terkesan pada hati. Ana punyai sahabat yang amat menyokong ana untuk mempelajari ilmu tersebut. Angan-angan untuk ke luar negara bersamanya, mudahan dimakbulkan Allah.

Semenjak mengikuti pengajian Al-Quran secara talaqqi dengan seorang ustazah, hati membuak untuk lebih mencintai ilmu. Jarang sekali ana mendengar seorang muslimah itu merantau ke satu negara ke satu negara yang lain demi mencari sebuah ilmu. Keazamannya turut memberi inspirasi kepada ana untuk menjadi alimah agama. Bukan mudah seorang muslimah itu memperolehi guru yang alim(syeikh) dalam ilmu, dan membenarkannya mengikuti majlis ilmu secara talaqqi. Allah... Pada zaman sekarang, kesungguhan wanita dalam mencari ilmu sangat luar biasa pada pandangan ana.

Mengaji ilmu ini bukan berada dipundak seorang lelaki sahaja. Sebagai seorang muslimah dan bakal mengajar ilmunya kepada keturunannya, muslimah berhak juga untuk mempelajarinya. Tetapi syariat perlu diutamakan.

Seringkali masuk ke dalam kelompok pengajian agama, ana sering ditanya berapa umur dan apa latar belakang yang mendorong ana untuk mengaji bersama mereka. mudah ana katakan, ini semua dorongan daripada Allah. Jangan malu untuk mengaku kita jahil, jangan malu jika terlambat, dan jangan malu jika dikatakan muda dan cepat. Mudakah kita, jika umur di dunia hanya boleh dikira dengan jari?

Kita hendak membawa bekal akhirat di sana selamanya. Di dunia hanya sementara. Ana mahukan sesuatu yang boleh masuk ke hati. Ana ingin kenal Allah itu siapa. Ana ingin jatuh hati kepada Allah. Berat memang berat untuk memberitahu semua ini, kerana siapalah diri ini untuk dekat denganNya. Ilmu yang ada hanyalah sekecil zarah, amalan hanyalah sekecil debu yang tidak pasti bertebaran hilang entah pergi ke mana. Kita tidak tahu amalan kita adakah diterima Allah atau tidak? Adakah ilmu yang kita pelajari ini benar-benar ikhlas keranaNya atau tidak.

Setiap kali memikirkan kekuatan seorang muslimah, benarlah ia terbatas. Tetapi mohonlah kepada Allah untuk diberikan kekuatan.

menghadapi kerenah manusia dan masyarakat setempat, ana cuba meraikannya. Janganlah mudah berasa hati, kerana ana lakukan semua itu kerana Allah ada melihat. Dalam erti kata, bersangka baiklah dengan setiap apa yang dilakukan oleh manusia. Semua yang diaturkan oleh Allah dalam kehidupan, pasti ada hikmah yang masih belum tersingkap. Sebagai manusia biasa kita masih terhijab dengan hikmah tersebut. Tenang dan damailah dalam menghadapi kehidupan bersama Iman dan Islam.

Jangan berasa kita adalah yang terbaik, jangan berasa kita yang paling alim, jangan berasa kita adalah yang paling solehah, kerana di mata Allah itu adalah mereka yang benar-benar bertaqwa.

tersenyum dalam menangis, gembira dalam sedih. Siapakah yang tahu hati manusia? Mudahan diberikan kekuatan bersama mereka yang mencintai Allah dan mendamba keampunan daripadaNya. Jauhkan aku ya Allah, dengan mereka yang sering meragukan pemberianmu, dan sering menggunakan namaMu untuk menginginkan sesuatu yang diingini. hakikatnya mereka berbohong.

assalamualaikum. hajat doa buat mereka yang tidak mengenali dan hajat kekuatan buat mereka yang mengenali.

No comments: