Berdoalah!!!

Berdoalah!!!

08 January 2017

Pendidik berkebajikan

Bismillahirrahmaanirrahim.

Bersyukur kepada Allah, Selawat ke atas nabi. (Muqaddimah dipendekkan)
Zikir yang terbaik adalah membaca AlQuran dan selawat ke atas nabi.

Allah izin pada hari ini ana dapat melapangkan masa untuk menulis. Sudah diniatkan pada diri untuk mewakafkan tenaga yang terdaya serta masa yang ada dimanfaat untuk jalan Islam. Mudahan Allah redha. Hampir dua tahun kuatkan diri untuk berada di jalan ini. Mudahan akan terus kuat dan sabar.

Kadangkala, berasa hati tidak memiliki apa yang mereka miliki. Jika kita membandingkan apa yang orang lain dapat lebih baik daripada apa yang kita dapat, itu sudah hampir kepada kufur nikmat. Ya Allah jangan Kau izinkan hambaMu ini kufur dengan apa jua nikmat yang telah diperolehi atau tidak diperolehi.

Mengapa pula kita tidak membandingkan apa yang kita dapat dengan orang lain yang tidak dapat? Itukan lebih baik. Mendidik kita untuk lebih bersyukur.

Seminggu persekolahan sudah berlalu. Jika cikgu kerajaan, sesetengah daripada mereka disibukkan dengan pemantauan daripada pihak kerajaan agar dapat mengikuti garis panduan kementerian pendidikan. Bagi pendidik berkebajikan, mereka hadir dengan harapan untuk memperbetulkan keaadaan dan dalam masa yang sama semangat untuk mendidik kerana Allah. Garis panduan yang baik diikuti, yang dirasakan tidak perlu, diabaikan.

Tahun ini, kemasukan anak Rohingya semakin bertambah, manakala kemasukan anak-anak daripada golongan profesional pula semakin berkurang. Di sini Allah nak lihat kesabaran seorang pendidik yang berkebajikan.

Allah izin ana bercuti semester (belajar) pada sesi awal persekolahan. Alhamdulillah, Allah beri kelapangan untuk menguruskan kelas darjah satu. Ana memilih darjah satu kerana banyak perkara yang boleh diajarkan dan dimanfaatkan. Darjah satu bukan untuk guru baharu dan guru muda. Darjah satu adalah untuk guru yang sukarela. Jika dipaksa tidaklah menjadi pendidik yang ikhlas. Persepsi manusia, guru muda dan guru baru mesti duduk darjah 1. Inilah kelainan yang dicorakkan dalam pendidikan berkebajikan. Tidak mengharapkan pertambahan elaun jika bekerja lebih. Terima gaji mengikut kemampuan sekolah. Ada lebihan infaq, lebihlah gaji kami. Jika kurang, kuranglah gaji kami. Alhamdulillah 3 tahun mendidik dengan sistem pendidikan yang berkebajikan.

Ana selesai menduduki 4 paper peperiksaan. Bukan mudah untuk menjadi seorang sarjana dan dalam masa yang sama memikul tanggungjawab bekerja untuk Islam. Suatu hari pasti Allah hadirkan seseorang yang boleh memahami tugas hakiki ini.

Memberi bakti jangan leka kepada kehidupan. Menguruskan harta adalah sangat penting di masa kini. Berkebajikan perlu profesional. Bersabar untuk tidak bermewah, qanaah itulah kehidupan.

InsyaaALLAH ana akan berkongsi beberapa cadangan aktiviti dan perancangan untuk terus memberi tanpa henti. Jalan ini memang payah dan perlu ada kesanggupan untuk menghadapinya. Tetapi percayalah, ia sangat manis dan mahal untuk dikenangi. Untuk lakukannya, mudah. Hanya memerlukan ilmu dan ilmu. Disebabkan itu hanya yang berilmu Allah pilih untuk meneruskan jalan-jalan kebajikan ini.

Pertama: Mendidik dan belajar bagaimana untuk mendidik.
Kedua: Perlu ada pelajaran tinggi. Tidak kita nafikan, manusia memang memilih.
Ketiga: Ikhlas. Jangan rasa terpaksa.
Keempat: Berharta, tidak banyak tetapi jangan putus.
Kelima: Jangan sombong dan riak dengan kebajikan yang dilakukan. Suatu hari nanti, berkemungkinan besar Allah akan tarik pahala itu menjadi debu-debu yang berterbangan. Naudzubillah. Diam sahaja, Allah akan hadirkan kefahaman kepada mereka yang dikehendaki untuk mengetahuinya.
Keenam: Nanti saya sambung. InsyaaALLAH.

No comments: