Berdoalah!!!

Berdoalah!!!

14 January 2017

Awesome

Bismillahirrahmaanirrahim...
Sedih...

Allah izin hari ini ana berpeluang ikut program maulid arba'ien di masjid kampung.
Mak abah sukarelawan masjid sejak saya bersekolah lagi.

Setiap program yang dianjurkan ana akan pergi dan raikan. Kadangkala terpaksa lari daripada bergaul dengan orang-orang tua yang kebanyakannya lelaki semuanya. Orang masjid ni lelaki sahaja. Mak sahaja yang terkenal dengan ramahnya dan ringan tulangnya. Mak memilih berkebajikan daripada menuntut ilmu yang berat-berat. Mak memilih untuk menjadi cleaner masjid untuk mengisi masa-masa tuanya. Menguruskan program dan kematian juga menjadi sebahagian tugas hakikinya. Mak bukan orang akademik mahupun ilmuan. Anaknya tidak dinafikan semuanya hampir memiliki semua cabang keilmuan. Ini adalah semua pengorbanan mak dan abah membesarkan kami dengan ilmu.

Sedih kerana gagal membuktikan cinta kepada nabi.
Rindu untuk berjumpa dengan nabi.
Takut jika jauh daripada ajaran yang disampaikan oleh nabi.

Allah izin, ulamak dan para habaib hadir untuk menyampaikan tausyiah. Setiap kali apa yang keluar daripada mulut seorang alim, tangan ana pasti akan laju menulis. Jangan pelik jika ana memang laju menulis dalam jawi. Terlalu rindu dan berharap akan berjumpa dengan nabi suatu hari nanti. Cukup sekali.

Ana penat melayan m.cik-m.cik yang suka bertanya. Ana jawab sikit dan banyak senyum. Mengelak lebih banyak sebab minda sangat penat hari ini. Maaf. Balik awal hari ini sebab terlalu sedih. Mak mengharapkan anaknya membantu mengemas, rupanya sudah pulang awal.

Mak sangat baik. Banyak perkara mak berkorban, sehingga ana tidak terkata dan tidak mahu untuk menyakiti hatinya.

Hari ini, mak sangat semangat menguruskan kehadiran habaib. Orang lain berselawat, ana perhatikan mak ke hulu ke hilir pastikan semua tersedia dengan baik. Semua barang daripada rumah di bawa ke masjid. Katanya, nak sambut habib kan. Keturunan nabi. Bunga-bunga, pinggan mangkuk yang cantik-cantik semua dibawanya ke masjid. hu3. Maulid nabi hari tu, ana baru pulang daripada penat belajar sudah dipaksanya buat bunga telur. Kata mak, nak sambut maulid ni tak perlu fikirkan penat. Ana pun semangat untuk menyiapkan bunga telur untuk maulid nabi.

Jika di rumah, apa jua majlis, mak juga yang paling bersemangat. Ana tersentuh, hari ini mak menyusun kasut orang ramai. Tiada seorang pun membantu. Ana ingin sahaja lompat daripada pagar kawasan masjid untuk membantu. Tetapi orang terlalu ramai. Usaha mak tidak termampu untuk diikuti. Mak dan abah balik pukul 2 pagi mengemas masjid. Ana hanya menunggu di rumah dengan sedih mengenangkan betapa hinanya dan jauhnya daripada merindui nabi. Apakah usahaku dalam mencintai Allah dan rasulNya? Langsung tiada. Orang lihat baiknya ana, tetapi ternyata hina. Buat sikit kebaikan sudah dirasakan sudah banyak mengatasi orang lain. Allah izin menerima tetamu pada malam tersebut daripada terengganu, malangnya hak tetamu juga ana tidak tunaikan dengan baik. Ana penat dan memberi alasan bahawa baru pulang mengajar dan berprogram. Mujurlah mereka sudah ana jamu makan di masjid. Balik hanya tidur dan berehat. Esok perlu ke sekolah.

Mak pula, sangat meraikan tetamu. Balik pukul 2 pagi pun masih sempat menjamu tetamu, bertanya keperluan tetamu. Walaupun itu tetamu ana. Kalau boleh tak nak menyusahkan mak. Tetapi hak tetamu perlu ditunaikan. Ana masih berat untuk mencontohi akhlak nabi sedangkan itu yang paling mudah untuk dilakukan.

Mak kata, dayah tak sedih dengar penyampaian habib? tak rindu nabi? Mak menangis.
Ternyata analah orang yang hina kerana kurangnya merindui nabi.

Wallahua'lam.

No comments: