Berdoalah!!!

Berdoalah!!!

13 July 2015

Mungkinkah Ini Ramadhan Terakhir

Bismillahirrahmanirrahim.

Kadangkala Allah beri sedar, dalam keterpaksaan Allah izin untuk bersedia. Tetapi sejauh mana persediaan menghadapi kematian. Allahu.

27 Ramadhan ini, bersaksikan pena elektornik di hujung jari ini, hambaMu mengadu hanya kepadaMu. Berbicara sangat hebat dihadapan anak-anak didik supaya bersungguh-sungguh melakukan ibadah di bulan Ramadhan. Hakikatnya yang berbicara tidak bersungguh-sungguh. Sedih dan bimbang. Besar kebencian Allah kepada orang-orang yang berkata tetapi tidak pula dilakukannya. Kaburamaqtan indallahi an taqulu mala taf'alun.

Allah izin ramadhan kali ini dilalui dengan penuh warna warni. Kadangkala dihujani air mata kepedihan, dihujani air mata kekecewaan, dibasahi air mata kesyukuran dan tidak terlepas daripada air mata kegembiraan. Apakah taubatku diterima? Orang memandangku hebat, sedangkan akulah yang paling banyak dosa dihadapanMu Allah. Sungguh aku telah menzalimi diri sendiri.

Begitu juga ramahku terhadap manusia, hanya semataMu. Adakah nilaian Allah itu sama seperti yang kusangkakan? Sungguh aku tidak hajat untuk kepentingan sekalipun. Ikhtilat dalam urusan, jika kita fokus tujuan, Allah pasti akan melindungi. Untuk apa berlindung malu disebalik kepuraan. Jadilah diri sendiri dengan berlandaskan apa yang Allah kehendaki. Pilihlah untuk menjalani jalan kehidupan yang jauh daripada penyakit hati. Amal dilakukan hanya semataNya, Bi iznillah. 

Tidak ramai yang menjaga pandangan, menghijabkan hati daripada suka seseorang yang bukan mahram. Di manakah Fatimah Azzahra di zaman ini? Sungguhnya diri ini tidak mampu untuk berniqab seperti Fatimah Azzahra. Usahaku menjaga pandangan dan menghijabkan hati adalah satu usaha daripada dahulu lagi. Akan dipertahankan. Mudahan Allah redha. Meskipun bermasyarakat, bercampur lelaki dan perempuan, pandangan ketika berurusan itu perlu, jika fokus tujuan dan niat yang soheh, insyaaAllah terhindar daripada penyakit hati. Amalkan sifat abai dan tinggal yang lagha. Tujuan Lillahi taala. Minta pada Allah untuk terus memerhatikan dirimu, Allahu, jika aku berperasan selainMu memerhatiku, rugilah aku. Hinalah aku dihadapanMu. Rendahnya martabatku meletakkan diriMu disampingku..

Mungkinkah ramadhan ini yang terakhir? Terkesima... :-(


Ya Allah, Ya Tuhanku 
HambaMu merindukan 
Rahmat kasih sayangMu 
Dan jua keredhaanMu 
Dalam hidupku 

Meskipun ku ulangi dosa noda 
Yang menjanjikan azab sengsara 
Namun ku sedari 
KeampunanMu tidak bertepi 

Ku akui diri ini 
Hamba yang mungkir pada janji-janji 
Jadikanlah taubat ini yang sejati 
PadaMu Ilahi 

Ya Allah, ampunkanlah dosa-dosaku 
Ya Allah, redhakanlah kehidupanku 
Moga terhapus penghijab kalbu 
Antara Kau dan aku 

Tuhan, 
Ku zalimi diri ini 
Andai Kau tak ampuni dan rahmati 
Alangkah ruginya diri 

Tuhan, 
Jangan Kau palingkan hati ini 
Setelah Kau beri hidayah 
Sesungguhnya Kau Maha Pengasih

KeredhaanMu -Inteam

No comments: