Berdoalah!!!

Berdoalah!!!

06 July 2015

Masyarakat Tenat

Bismillahirrahmanirrahim.

Tenatnya masyarakat sekarang ini, mendorong hati ini berazam untuk bangun dan bangkit memperbetulkan mereka. Sakit hati, terpukul, bahkan terjelepok mendengar  khabar berita yang tidak sewajarnya diterima. Keruntuhan moral dan akhlak dikalangan jiran tetangga. Allahu ALLAH, apakah yang perlu dilakukan? Hati ini meruntun hiba, menyesali di atas kegagalan mendekati masyarakat setempat dengan hikmah. InsyaaAllah perlu kuat dan berusaha lebih untuk menyampaikan.

Fokus kepada anak-anak jiran, dekati hati mereka untuk mencintai ilmu Alquran. Bina keyakinan mereka terhadap ilmu dan agama yang disampaikan. InsyaaAllah lama kelamaan, mereka sudah yakin dan ana akan cuba memperbetulkan akhlak dan tingkah laku mereka. Dengan izinNya, mudahan terpaut jua mereka dengan nilai-nilai Islam. Kelak akan membesar dengan nilai-nilai ini.

Untuk memperbetulkan sesuatu keadaan adalah sangat mengambil masa. Jika berkira dengan kesusahan, usahlah bicara mengenai perjuangan. Begitu juga, jika bimbang rezeki sedikit, usah berkecimpung di medan kebajikan.

Tiada siapa yang boleh membaca isi hati, bahkan cuba menduga bimbang salah akan membawa dosa. Salah dan betul bukan di tangannya.

Kadangkala kala aturan Allah itu sangat hebat, bahkan tidak terduga oleh akal fikiran yang lemah dan cetek. Ketentuan ini, ana pasti Allah ingin melatih jiwa untuk lebih qowiy.

Sedih dan terpanggil untuk turut bersama memperbetulkan keadaan.

Jangan penting diri.
Tidak beriman seseorang itu jika dia tidak mengasihi saudaranya sepertimana dia mengasihi dirinya sendiri.

Sungguh sakit ini, kafarah dosa.
Tidak sekali membebani dri untuk bergerak menyebarkan nikmat iman dan Islam.
Teruskan dengan niat yang baik. Semoga Allah bersama.

No comments: