Berdoalah!!!

Berdoalah!!!

02 October 2017

Jalan mendidik.

Bismillahirrahmaanirrahim.

Mengajar anak luar bandar pun sudah dirasakan kelelahannya, apatah lagi mereka yang mengajar anak-anak yang tinggal di bandar. Tidak hairanlah jika diri ini pernah berjumpa dengan guru yang sudah berputus asa dengan perangai anak-anak yang tidak dapat diselamatkan lagi. Dimanakah silapnya? Mudahan anda terus bersabar.
Bersabarlah. Ambillah tempoh bermuhasabah.
Sikit-sikit ingatkan dan betulkan perangai mereka. Lama-lama eloklah tu. insyaaAllah. Hasilnya mengambil masa yang lama. Sabar dan sabar.
Tanggungjawab mendidik itu dasarnya tergalas kepada mereka yang berkeinginan untuk memperbaiki masyarakat bukan bermula dengan keinginan kepada harta dan pangkat. Janganlah berlumba-lumba untuk memiliki pencapaian tertinggi dalam hidup jika perkara asas telah kau ketepikan.
Guru di sekolah sudah tidak dapat berbuat apa-apa. Sukarelawan masyarakat pula cuba untuk menyelamatkan keadaan. Hasilnya juga mengambil masa yang lama.
Teruskanlah bersabar dan bersemangat. Jika tidak bermula dengan diri sendiri, siapa yang akan mulakan?
Inilah cita-cita yang sedang diusahakan. Pendidik yang Allah redha. Mendidik tidak terlihat di sesebuah institusi sahaja. Di mana sahaja, pasti ada rasa untuk mendidik. Profesion ini tidak ada apa-apa yang boleh dibanggakan. Hanya dapat sakit dan sedih sahaja setiap hari. Sakit kerana perlu berkorban, sedih kerana mengenangkan tenatnya masyarakat. Orang berkata-kata pun sudah kebal didengari. Tersenyum dan tenang sehingga terlihat hasil dan hikmahNya.
Setiap daripada kita, Allah sudah berikan peranan masing-masing. Laksanakan dengan penuh tanggungjawab. Pastinya, di akhirat sana kita tidak akan terlepas dengan soalan-soalan yang akan ditanya oleh Allah. Sebenarnya soalan itu sudah bocor, tetapi kita sahaja tidak mahu berusaha untuk menyediakan diri untuk menjawab soalan-soalan itu.
Antara soalan yang sedang diusahakan untuk menjawabnya ialah:
“Tidak akan bergeser kaki anak Adam (manusia) pada hari kiamat nanti di hadapan Rabbnya sampai ditanya tentang lima perkara: umurnya untuk apa dihabiskan, masa mudanya untuk apa dihabiskan, hartanya dari mana dia dapatkan dan dibelanjakan untuk apa harta tersebut, dan sudahkah beramal terhadap ilmu yang telah ia ketahui.” (HR. At Tirmidzi no. 2340)

Wallahua'lam.

No comments: