Berdoalah!!!

Berdoalah!!!

13 July 2017

Ilmu dan Hari raya.

Bismillahirrahmaanirrahim.

Alhamdulillah, segala puji bagi Allah tuhan semesta alam. Selawat dan salam buat junjungan besar Nabi Muhammad S.A.W.  Salam dan doa dipanjatkan buat para sahabat, tabien dan tabi' tabien, ahli keluarga baginda dan juga kepada semua penerus dakwah dan risalah perjuangan baginda dalam menyebarkan agama Islam.

Terdetik untuk berkongsi beberapa perkara sebagai satu mangkin dalam meneruskan kehidupan yang penuh mehnah dan ujian ini. Nikmat sihat ditarik Allah dalam tempoh 2 hari. Tidak dapat berbuat apa-apa, hanya mampu untuk terus melawan sakit yang ada. Allah izin untuk kembali sihat, bersemangat menghimpun kekuatan menghadapi kehidupan dengan penuh ketaqwaan.

Lama mencari sebab untuk tersenyum. Atuk kata, buatlah sesuatu perkara yang dapat dimanfaatkan. Jangan melihat orang lain lebih. Ikhlas itu kunci sebuah amalan. Istikhlas qablal ikhlas.

Rindu bicara ikhlas daripada seorang ulama'. Azam untuk hadir ke pengajian yang menghimpunkan ratusan dan ribuan penuntut ilmu yang ikhlas di bulan yang mulia ini. Itulah kekuatan dan kerehatan. Ilmu yang diperolehi itu tidak hanya didengar dan dihadamkan, tetapi hendaklah dilaksanakan dan disampaikan kepada mereka yang terdekat. Allah izin memiliki ahli keluarga, mad'u dan juga anak-anak didik yang boleh disampaikan. Ilmu itu sebagai peringatan buat diri yang buat-buat lupa dan juga sememangnya terlupa. Masyarakat amat memerlukanmu.

Tersenyumlah membawa hikmah, hari raya medan mengeratkan silaturrahim. Mudahan Allah redha.

No comments: