Berdoalah!!!

Berdoalah!!!

07 February 2015

Pengalaman mendidik. :-)

Subhanallahi wabihamdih
Subhanallahil Adzhim

Bismillahirrahmanirrahim.
Semoga Allah beri kekuatan untuk menulis dengan hikmah dan penuh pengajaran.

Pengalaman baharu pada hari ini. Allah izin untuk mencurahkan ilmu di sebuah madarasah tahfiz secra sambilan.
Alhamdulillah, Allah izin untuk mengajar subjek English dan matematik buat bakal hafiz yang terdiri daripada pelbagai umur di satukan dalam sebuah kelas. Allahu Allah, mencabar. Alhamdulillah setakat ini masih mampu untuk mengimbangi umur mereka dengan pelajaran yang diajarkan. Mulanya mereka malu nak belajar, bila dah kata ustazah ni dah tua. Umur puluh-puluh. Baru hilang segannya. ;-)

Semoga Allah memberi ruang untuk diri ini melihat dunia dengan lebih luas lagi hinggalah hikmahnya dapat disingkapi sedikit demi sedikit.

Ustazah ini, tidaklah punyai apa-apa. Akademik pun tidak secemerlang mana. Apatah lagi ilmu agama. Hanya sekadar belajar untuk memenuhi tuntutan yang fardhu. Tidak layak untuk memanggilku ustazah. Jujur, suka dengan panggilan itu. Mudahan doa bagiku ini untuk menjadi ustazah. :-)

Semakin bertambah anak didik Alquran. Alhamdulillah, Allah izin ilmuku ini dapat disalurkan kepada anak awam. Amanah Alquran, akan dilaksanakan dengan kesungguhan. Formula paksa ikhlas untuk ikhlas, mudahan terus ikhlas. Tersenyum dengar keletah anak didik yang seusia 5 tahun memanggil ustajah ustajah, kita dah habis baca, ala... kita lupa. Pelbagai bacaan didengari, diperbetulkan dengan hikmah. Bacaan modern ada, baca zaman zaman dulu pun ada, macam gaya. Yang penting bacaan betul, makhraj tepat. InsyaaAllah. :-)

Esok sekolah ada tuisyen, melangkah kaki dengan ikhlas. aiwah... ;-)

No comments: