Berdoalah!!!

Berdoalah!!!

28 December 2013

karyaku tidak perlu untuk dihargai, cukuplah untuk difahami.

salam alaik!
wahai penghuni bumi Allah, ketahuilah! tiada yang indah melainkan indah itu di hati.

ana kekurangan mood untuk menulis semenjak ini. Terimbau kepada kekurangan diri. ana tidak berhajat untuk semua untuk menghargai karya yang ana tulis. walaupun berjela panjang, singkat perenggannya, penyampaian yang tidak seberapa, ana jatuh seketika apabila melihat karya orang lain dihargai.

ana ditegur oleh Allah. apakah tujuan ana menulis?

ana dihentak dengan berbagai persoalan. apakah semata-mata untuk menunjuk dan mempunyai ramai follower?

apakah semata-mata untuk menunjukkan kita baik dan pandai bermadah di khalayak ramai?
maafkan aku ya Allah.

kembali bersemangat menulis. ana ingin kongsikan sebuah cerita yang dipetik daripada pengalaman seorang pelajar pondok yang mengaji bersama tok gurunya. ana menjadi saksi dan cerita ini di olah oleh ana sendiri.

Suatu ketika, pelajar tersebut bertanya kepada gurunya. Wahai guruku, jika kau diberi peluang untuk menulis sebuah buku dan diedarkan dikhalayak umum, apakah kau akan menyetujuinya untuk menulis? Jawab guru itu, "ya sudah pasti".

tanya pelajar itu lagi. Bagaimana pula identitimu sebagai penulis buku tersebut, adakah kau ingin memberitahu kepada seisi dunia, bahawa itulah buku yang kau tulis?

Jawab guru itu, "aku akan menulis namaku, agar orang lain dapat merujuk kepadaku jika tulisan yang aku tulis itu terdapatnya kesalahan atau kekeliruan dalam pemahaman. Aku juga akan menulis latar belakang pengajianku sekadar yang perlu agar tidak terbit perasaan yang tidak baik oleh pembaca kepadaku. Tetapi aku tidak berhajat kepada pembaca untuk menghargai dan menitipkan kata-kata pujian di atas karyaku. Cukuplah Allah yang membalasnya. Niatku sekadar berkongsi dan memanfaatkan ilmu yang ada. Jika ada yang cuba untuk memberi penghargaan kepadaku, aku akan terima untuk pertama kalinya, tetapi tidak untuk kali keduanya. cukuplah sekali aku meraikannya, jika yang kedua itu aku anggap sebagai suatu kerosakkan yang bakal menerbitkan rasa ria' di dalam hati."

pelajar itu lalu terdiam.

p/s: pesananku, biarlah tiada yang menghargai sebarang karyaku. ana akan berusaha untuk mencontohi peribadi mulia ini. terus menulis, walaupun rasa tiada yang membaca, Allah kan ada untuk membacanya. Allah baca straight to my heart :-)

karyaku tidak perlu untuk kau hargai, cukuplah sekadar untuk kau faham dan kau amalkan.

No comments: