Berdoalah!!!

Berdoalah!!!

19 June 2013

Iktibar

Istilah tanggungjawab itu meluas maksudnya.

Manusia apabila bersedia memikulnya, maka secara rasminya wajib untuk melaksanakannya. Benar, bukan mudah bekerja di bawah orang, mendengar arahan hari demi hari. Pulihkan hatimu wahai teman, jadikanlah hatimu bersedia menghadapi apa jua ombak rintangan. Redha dan ikhlas resepi hati bahagia. Terkadang hati hiba, duka, mencari kekuatan untuk meneruskannya. Tersentuh, dahulu ana juga pernah memberi arahan kepada anak buah, ya Allah ampunilah dosaku andai diri ini melakukan kesalahan sehingga membuatkan dirinya terbeban. Bukan mudah memahami 2 situasi yang berbeza. Memahami tanggungjawab, ikhlas melakukannya kerana ibadah. khalas! :-)

Bersabarlah teman, di saat mereka yang dibelakang tidak memahami kedudukanmu, hadirkanlah rasa wujudnya Allah ada sentiasa melihatmu.

-keringnya ranting kayu ini menahan sejuk. ^_^
 
.............................

Dilema seorang penerbit dan Pelakon itu susah untuk dirungkaikan.

Ana memandang sisi televisyen, pelakon tidak menutup aurat. Datang menyapa atuk mengajukan persoalan.

"Dayah, penerbitan Malaysia ada tak mengeluarkan akta menutup aurat bagi mereka yang ingin terlibat dengan televisyen ni?"

jawabku, "Tiada atuk, tapi kalau ada yang tidak senonoh dia akan tapis."

"Negara Islam kan seharusnya menitik beratkan aurat terutamanya mereka yang beragama Islam. TV telah mencorakkan pemakaian anak muda zaman sekarang ni. lihatlah, apabila ditanya mengapa tidak bertudung? katanya tidak apa."

jawabku, "wallahua'lam tuk."

terdetik dalam hati, "mana tahu esok ana terlibat dengan media televisyen, bagaimanalah situasi yang akan ana tempuhi. nak ke tidak mereka menerima dakwah dan menghormati ana membawa imej muslimah? wallahua'lam."

cita-cita ana, memang ingin dekati mereka yang ada populariti ni. mereka jauh dengan kefahaman kerana jauh dengan ilmu untuk mereka fahami. Mana tahu suatu hari Allah akan memberi tanggungjawab ini tergalas di bahu ana. ana cuba. :-) sejak kecil, ana sanggup menerima risiko berkawan dan dekat dengan mereka yang kurang faham dengan agama. tetapi Allah tidak izinkan ana untuk lama dengan mereka, kerana Allah juga tahu tahap kemampuan ana. Wallahua'lam.

.....................................

p/s: dalam duka, kecewa, gembira, riang, ingat Allah ada menemani setiap sisa hidupMu. Jadilah mereka yang mencintai akhirat. kerana akhirat itu lebih bermakna dalam hidupmu. menuju ke akhirat, perlu ada jambatan dunia untuk dilalui. Ingatlah, sehebat mana agamamu, kau perlu belajar ilmu dunia untuk memimpinmu. Sehebat mana ilmu duniamu, kau juga perlu ada agama untuk memimpinmu.

No comments: