Berdoalah!!!

Berdoalah!!!

25 May 2013

Qawi dari pelbagai aspek.

Setiap kali jari jemari menekan butang keyboard, pasti butang backspace di tekan. buntu dengan idea yang ingin ditulis. Ya Allah izinkan aku menulis. Manfaat buat ummah.

Menjadi pelajar, menjadi sahabat, menjadi anak, menjadi cucu, menjadi anak buah, menjadi kakak, menjadi adik, menjadi kakak saudara, menjadi adik saudara, menjadi anak didik, menjadi seorang daie. semuanya memerlukan diri ini. tinggalkan mereka, umpama hilanglah sebahagian nikmat bersaudara.

Alhamdulillah semester 6 berakhir. Ini bermaksud, segala tanggungjawab yang tergalas bakal berakhir. kini ana boleh fokus dengan belajar dan menyambung cita-cita yang tertanam sejak dahulu. Tetapi ana bukan hanya lepaskan begitu sahaja. ana akan follow up mereka yang meneruskan misi ini. 

Bukan mudah untuk menjadi qawi di Universiti. Di sekolah, ada guru yang melindungi, teman yang seangkatan fikrah dan ada mak abah memantau. Di Universiti, terserlah peribadi masing-masing. Bukan mudah qawi, terkadang futur mencari kekuatan.

Bermula dengan bawah, ana tanamkan dalam hati untuk qawi dengan penampilan. Ana teringat satu kata-kata dari teman. Bagaimana diri ini ingin qawi, sedangkan suasana tidak mengizinkan. Alhamdulillah suasana di Usim mengizinkan ana untuk qawi dengan penampilan. Tetapi ada juga yang tersalah tafsir. Melihatkan ana berpakaian, ramai diantara mereka yang mengatakan ana adalah pelajar agama.

Antara banyak-banyak pengalaman, hanya dua yang lekat dikotak memori. 

Pertama: Ketika menghadiri suatu program luar, ana ditanya tentang latar pendidikan. Tambahan pula yang menyertai program tersebut semuanya berlatar belakang pengajian Islam. Ana... dengan sengaja membiarkan orang lain bertanya. Jujur, ana kerap kali merasai sesuatu perasaan yang sama. setiap kali orang menyangka ana budak agama, mereka merendah-rendahkan dan hanya memandang sebelah mata. Seolah-olah tidak mahu bertanya dengan lebih lanjut dan tidak meraikan pendapat. Tetapi, apabila diberi ruang untuk bersuara, ana membongkar identiti. mereka terkejut dengan latar belakang pengajian ana. Tetapi, setiap kali bersuara, ana akan tekankan bahawa tegurlah ana jika ana salah, kerana ana bukanlah seorang yang berlatar belakangkan pengajian agama. Bekalan yang ada, hanyalah hasil didikan di maahad dahulu. Setelah tu, sibuklah bertanya itu, bertanya ini. Bukan tidak mahu untuk meraikan mereka, tetapi ana berkecil hati dengan mereka yang merendahkan keupayaan seorang budak agama. Di sebabkan perkara seperti ini kerap berlaku sejak dibangku sekolah lagi, ana memutuskan untuk mengambil sains dahulu, walaupun ana lebih kepada agama. Bagi ana plajar agama, lebih mulia nak dibandingkan dengan ana ini.

Kedua: Ketika sibuk mengendalikan peralatan memasak dalam sebuah hutan (ada ekspidisi hari tersebut), seorang junior bertanya. Kak dayah belajar sains kan? Boleh tak kami minum air kelapa dan selepas itu minum air 100 plus. Ada effect tak? Tanyanya lagi. 
Ada seorang junior mencelah. Kak dayah bukan FKP (Fakulti Dakwah dan kepimpinan Pengurusan) ke? Hari tu, masa taaruf, kak dayah sebut kak dayah dari FKP kan? 
Ana hanya mampu tersenyum. 
Seorang junior menjelaskan jawapannya. Kak dayah FST la. silap dengar lah tu. 
Tapi, macam budak dakwah... (Katanya lagi)
Kenapa? kataku lagi. 
yalah... yang lain agama juga, x macam akak pun. 
err... akak mungkin terbawa cara didikan di sekolah maybe... hanya itu yang mampu terjawab. takut mengecilkan hati mereka yang mempelajari bidang agama. mereka ada disekelilingku...

Soal penampilan sudah dikongsikan. Ikhtilat pula. 

Jujur, bukan mudah untuk mengawal perasaan. tambahan pula, keluar dari maahad, terus didedahkan dengan mereka yang ajnabi. satu cabaran. tetapi, ana teringat satu pesanan daripada murabbi di maahad. Antara lelaki dan perempuan boleh berurusan jika ada keperluan. Maka alternatif itu ana cuba sebatikan dalam diri. Satu hal lagi, wahai adik-adikku. seorang muslimah itu pasti tertarik dengan perwatakan yang soleh bukan? bimbang diketahui suka, bimbang diketahui gedik, bimbang diketahui perasan, ana lari daripada mereka yang  maybe boleh dikategorikan soleh. (wallahua'lam). sekadar pandangan. boleh diulas panjang lagi. Dengan cara apa? iya, berkenalan dengan masyarakat yang tidak memahami fikrah. Mereka yang faham fikrah berbeza dengan mereka yang ada ilmu tetapi tiada fikrah dan memahaminya. Panjang jika ingin menghuraikannya. 4tahun berada di sini, masakan satu hari mampu menceritakan di lapangan blogger ini? ^^

Ana kira sudah cukup setakat ini, jika Allah mengizinkan, ana akan menyambungnya lagi. Ana berharap adik-adik diluar sana mendapat intipati maksud yang tersirat daripada tulisan ini. Ana tidak hairan jika ada ajnabi yang membaca tulisan ini. mudahan janganlah kalian bermain dengan hati tika membaca penulisan ini. Penulis tidak mengharapkan anda mengagumi. penulis tidak bersedia sekalipun untuk meminta diri dikagumi. Ana hanya ingin mengajar kepada mereka yang ingin mempelajarinya. Mengapa ingin mengejar nikmat dunia? hakikatnya aku akan tinggal selamanya di akhirat.


p/s: untuk adik-adik yang dikasihi.

No comments: