Berdoalah!!!

Berdoalah!!!

08 May 2013

Hebatnya daie itu.


Bismillahirrahmanirrahim.

Alhamdulillah, Allah mengizinkan ana untuk menukilkan sebuah artikel pada hari ini. Ikuti cetusan pendapat dan pengalaman yang ana bakal kongsikan buat tatapan pembaca yang dirahmati Allah sekalian.

Meminjam kata-kata Rasulullah S.A.W yang di ambil daripada hadis Sahih. Ia berkaitan dengan pujukan Rasulullah buat para daie/ah. Nabi telah berkata “ Seorang mukmin yang bergaul dengan masyarakat dan sabar dengan kepedihan dan kepayahan yang ditimbulkan oleh masyarakatnya, adalah lebih besar ganjarannya daripada mukmin yang tidak bergaul dengan masyarakat dan tidak sabar atas kepedihan, kepayahan dan kejahatan masyarakatnya.”

Pertama dan utamanya, meletakkan diri berada di dalam situasi yang bukan kebiasaan bagi diri kita adalah sangat payah. Tambahan pula, kita sebelum ini dicorakkan dengan suasana baik dan tiada kekacauan emosi. Mengapa bersusah payah berpisah dari kelompok yang sudah terjamin engkau akan selamat dengan kekacauan itu? Ini tidak, kau berlaku sebaliknya.

Ana akui, tidak mudah untuk menjadi setabah Rasulullah, tidak mudah menjadi sehebat Rabiatul Adawiyah, dan juga tidak mudah untuk menjadi secekal Imam As-Syafie. Siapa yang dapat mendengar rintihan dan luahan hati seorang daie? Siapa yang mengetahui? Tidak siapa tahu. Allah yang maha mendengar sahaja yang mampu mengetahui isi hati seorang daie. Bertitik tolakkan niat yang sahih dan matlamat yang jitu, InsyaaAllah pengorbanan seorang daie dalam bergaul dengan masyarakat mudahan besar nilaiannya di sisi Allah.

Daie itu, engkau tidak tahu sama ada dia pernah mengalami luka di hati dan tergores hatinya dengan kata-kata sinis masyarakat atau tidak? Engkau juga tidak tahu sama ada dia mengalami kejatuhan yang sangat teruk dalam hidupnya atau tidak? Apa yang engkau tahu? Seorang daie itu sentiasa tersenyum dan terus senyum mengajak kepada kebaikan, seolah-olah tiada apa yang berlaku dalam hatinya.

Ana takjub memerhati peribadi seorang daie. Kesabaran yang ada, Subhanallah mengatasi orang biasa. Bertalu-talu orang cuba mematahkan hujahnya, bertalu-talu orang menolak ideanya, dia sering berkata tidak apa, Allah hanya menguji sedikit sahaja, biarlah ini satu cara Allah mengampuni dosa-dosaku yang lalu.  Tika orang memarahinya dan bertindak kasar, dia tetap dengan senyuman dan cuba bersabar untuk tidak melawannya. Bahkan daie itu menadahkan doa kepada yang Esa untuk melembutkan hati sahabatnya untuk kembali kepadaNya. Lihatlah wahai pembaca sekalian, ana tersentuh dengan peribadinya. Jatuh hati untuk menjadi sepertinya. Mudahan-mudahan sahabatnya itu turut terinspirasi dengan perwatakan daie tersebut untuk berubah.

Ya Fatthu Ya ‘A’lim. KAU bukakanlah pintu hati hamba2-Mu yang tertutup untuk menerima dakwah yang dibawakan oleh daie itu. Aku bimbang, daie itu tidak secekal Nabi Nuh. Nabi itu maksum, daie itu manusia. Dalam masa yang sama aku berdoa kepadaMU Allah untuk sering memberikan keteguhan iman yang berpanjangan buat si daie itu.

Sekali lagi pembacaku sekalian, ana tersentap hebat menangisi kehidupan si daie itu yang tidak mempunyai masa bersama sahabat mahupun bersama-sama temanya untuk berbicara. Kerana apa? Kerana si daie itu bimbang dengan masyarakat yang berhampiran dengannya. Daie itu, bimbang jika kepentingannya semata-mata didahulukan, masyarakat berhampiran dengannya terabai. Allahu. Jika dia sibuk dengan berteman sepenuh masa, berbicara tentang kepentingan dunia, pasti si daie itu semakin berlagu hiba mengenangkan apa yang telah dilakukannya.

Wahai pembacaku sekalian, janganlah sekali kau hampakan harapan si daie itu. Jika kau berada di situasinya, pasti kau akan rasa terseksa dan menderita diperlakukan sedemikian rupa. Tetapi ingatlah, lumrah perjuangan, memerlukan kesabaran. Hilangnya sabar, lunturnya iman, kelak pasti kau akan menyesal. Wahai daie! Ayuh, ana menyokong dan bersama denganmu untuk menjadi lebih sabar. Kerana… Fasabrun… Jamil. Allahu…

No comments: