Berdoalah!!!

Berdoalah!!!

15 March 2013

Tidak menolak sunnah.

Alhamdulillah diberi kesempatan untuk menulis. Hakikatnya banyak yang perlu disiapkan. Muslimah berdisiplin. InsyaaAllah.

Mengira, menghitung umur. Allah! Sudah semakin hampir dengan kematian. Tidak sedar, kewujudanku di muka bumi Allah ini hanyalah menumpang. Tiada masa untuk memikirkan kesilapan yang lama. Justeru itu, misi merebut cinta Allah. Yuk… Di sini ingin saya kongsikan sebuah kisah kepada pembaca semua.
Berapa ramai yang sudah terlanjur bercinta? Berapa ramai yang sudah lali dengan bercinta? Dan siapakah yang tergolong dalam sebilangan besar yang ingin bercinta tetapi berusaha untuk membentengi diri daripada lagha hati? Bergantung kepada setiap orang untuk mengakuinya. Setiap orang mempunyai tahap kefahaman mengenai cinta. Ana tidak berniat untuk menuduh, setiap orang menerima didikan dan agama berbeza tahap. Jangan mudah menolak, jangan mudah menyalahkan. Kita semua manusia, tiada yang maksum melainkan para anbia’.

Bermula kisahnya…

Aleya ketika itu berada di tahun 2. Lumrah perasaan ingin dicintai dan mencintai. Normal dan fitrah bukan? Walaupun sudah ditarbiyah dengan makna Iman dan Islam setiap hari, tetap tidak terhalang daripada melakukan kesilapan. Bermula dari mesej lalu berjanji untuk berjumpa. Walaupun ketika itu ada orang ke-3, perasaan dalam hati Aleya sering dipermainkan oleh syaitan. Selagi tidak berkahwin syaitan akan terus menggoda. Dipendekkan cerita, lagha hati tidak terjaga. Mesej dan terus mesej, walaupun hanya pertanyaan simple, ia tetap di kira tiada keperluan.

Dalam dilema dengan dosa yang dilakukan. Aleya duduk di suatu sudut memikirkan kesilapan yang dilakukan. Dilema itu berlanjutan sehingga satu semester. Satu semester itu juga, dia banyak berfikir. Jika Aleya berhenti mesej dan menyuruh dia (lelaki yang dimesejnya itu) menunggu, sudah pasti lagha hati dan dosa akan terus dilakukan. Jika Aleya bersikap untuk memutuskan persahabatan itu, Aleya akan berasa kecewa dan mungkin akan mengganggu pembelajarannya. Jika Aleya berkahwin, mampukah Aleya mengimbangi pelajaran dengan rumah tangga yang bakal dihadapinya. Lantaran memikirkan tiada keputusan yang sesuai dilakukan, natijahnya… semua pelajarannya jatuh pada sem tersebut. Aleya merasakan dia perlu membuat keputusan. Bisik hatinya, inilah balasan dan hukuman daripada Allah terhadapnya. Dia bernekad untuk melakukan Istikharah. Dosa dengan Allah itu tidak lagi terbendung di dalam hati, Aleya mebuat keputusan untuk berkahwin. Allah pasti membantunya dalam menghadapi hari-hari yang akan mendatang.

Bukan mudah menghadapi alam rumah tangga. Aleya tidak berkahwin dengan suaminya sahaja, bahkan seluruh keluarganya. Suaminya ada tanggungjawab yang besar dengan keluarganya. Aleya menuruti untuk tinggal bersama keluarga suaminya. Dengan urusan rumah, pekerjaan untuk menampung minyak kereta, dan pelajaran. Aleya tetap tabah, kerana Allah itu pasti membantunya. Anak manja seorang ibu mithali, kini duduk bersama keluarga menantu. Hati Ibu yang mana tidak risau kepada anaknya? Jawab Aleya. “Ibu…. Aleya selamat dan bahagia dengan keluarga ini.” Walaupun dalam hati inginkan kasih sayang ibu dan hidup bersama ibu. Aleya berusaha untuk menjadi kuat dan terkadang Aleya berasa bahagia kerana dia menjadi tumpuan Tuhannya. Dengan ujian ini, Aleya rasakan Allah melihatnya. Dan dia merasai kewujudan Allah ada bersamanya.

Pengajaran kisah:

Besarnya pengorbanan Aleya untuk menagih kasih sayang Allah. Dia merasakan dia telah menduakan cintanya kepada Allah. Dia tidak sesekali ingin mengulangi dosanya kepada Allah. Wahai pembaca, Aleya bimbang dengan dosa yang dilakukan setiap hari.
Hakikatnya, kita merasakan lagha hati ini biasa bukan? dan ada lagi lagha yang besar seperti bersentuhan dan berjumpa berdua-duaan. Ada lagi, berzina pun tidak ingin untuk berkahwin. Bagi Aleya, apa dosa sekali pun yang dilakukan kepada Allah, dia akan cuba untuk tidak melakukannya. Biarlah, orang ada kata kepadanya, “gatal nak kahwin” “repeat paper sebab bercinta”. Sedangkan hatinya ketika itu berasa bersalah yang teramat kepada Allah.

Pembaca sekalian. Walaupun Aleya tidak kuat untuk menjadi Rabiatul Adawiyah, tetapi hatinya dan akidahnya kepada tuhannya dapat diumpamakan seperti Rabiatul Adawiyah bukan?

Let bygones be bygones. Yang sudah, sudah… Hari ini lakukan yang terbaik untuk meraih cinta Allah.

Aleya ada pesan pada penulis. Jangan sesekali berani jatuh cinta pada usia yang tidak sesuai. (ketika belajar). Jika yakin dengan ilmu rumah tangga , berkahwinlah. Penulis sering kali muhasabah, ajal semakin hampir, perlukah kita hanya bersenang lenang dan hanya mensia-siakan masa yang diperuntukkan Allah untuk tidak beramal? Biarlah… usaha menjadi yang terbaik dipandangan Allah. Penulis tidak menolak sunah, menangguhkannya dan berusaha menyiapkan diri dengan kematian. Allah sebaik aturan.

No comments: