Berdoalah!!!

Berdoalah!!!

14 March 2013

derivative bidang yan luas, tetapi...


Nahmaduhu wanasta'inuhu wanutubu ilaih.

Assalamualaikum w.b.r.t.h…

Alhamdulillah, minggu kuliyah dilalui dengan penuh pengharapan agar usaha mendalami ilmu yang diceburi diberi ketenangan dan kefahaman mengenai halal haram dalam sesebuah institusi kewangan.
Bukan mudah untuk meyakinkan diri untuk cemerlang dalam bidang ini. Ya Allah keliru dan ragu-ragu. Manakah tidak, mempelajari sesuatu yang mendalam tentang perkiraan sistem riba’, uncertainty, dan juga gambling. Dengan permainan hedgers, arbritregeurs dan speculators.

InsyaaAllah, ana ingin berkongsi sedikit sebanyak apa yang selama ini dipelajari.

kucing ini berkata: tidak mudah... 


Dalam kesibukan mengira dan mengira, memahami teori, teknikal, formula, graf dan sebagainya. Tersentak dengan banyak perkara.

Masing-masing tidak ingin rugi. Masing-masing tidak ingin jatuh. Demikian itu terlaksanalah derivative. Derivative adalah major pengajian financial mathematics. Derivative di Malaysia masih baru. Apakah derivative? Derivative merupakan satu bentuk sekuriti. Ia merupakan kontrak di antara dua pihak atau ada juga banyak pihak. Nilai sesebuah derivative ditentukan oleh turun naik dalam underlying aset (share, bon, komoditi, mata wang, kadar faedah dan Indeks Pasaran). Di Malaysia, Derivative di jual beli di BMD bursa Malaysia derivative.

Derivative ni, saya masih samar-samar mencari kebenarannya. Dalam usaha. Yang pasti kontrak membenarkan penjual dan pembeli mengunci harga. Kiranya, harga akan tetap selama kontrak tidak tamat. Kalau harga pasaran naik, maka penjual untung manakala pembeli rugi. Dan sebaliknya pula. Zero sum game…. Syariah melarang pengakhiran harga dan barang dalam satu waktu. Syariah mengisyaratkan untuk pembeli memakai konsep bay’ al-‘urbun, di mana pembeli yang akan membeli instrument derivative dan membayar wang muka tanda wang ini akan masuk menjadi bahagian dari harga barang yang dibeli.
Futures dan forwards, instrument derivative ini juga dilarang dalam syariah. Kerana banyak yang menggunakan instrument ini untuk spekulasi bukan untuk membeli barang. Untuk patuh syariah, derivative instrument harus diganti dengan menggunakan bay’ al-salam di mana pembeli betul2 akan membeli produk bukan berhajatkan untuk spekulasi.

Terimbau kembali kata-kata lecturer yang mengajar Financial Engineering. Kamu faham dan pelajari sahaja, di Malaysia tidak membenarkan short selling. Daripada kata-katanya, saya terinspirasi. x dapat aplikasi, mungkin saya mampu untuk menghalangnya untuk masuk ke Malaysia bukan? Kita dah tahu itu illegal, jadi jangan biarkan ia beroperasi dalam Malaysia. ^^

Erm, bagaimana nak bincang tentang short selling ni? Senang cerita, melibatkan jual securities yang kita x miliki, dan broker pinjam securities daripada client dan jual di market seperti biasa. Di Malaysia tiada lagi broker yang nak meminjam securities dan jual pada orang lain. Sebab tidak dibenarkan dalam Islam. Menjual yang bukan miliknya. Tetapi di Malaysia, broker sering menjadi bualan orang-orang kampung. Mana tidaknya, sangkaannya broker yang menjadi orang tengah dalam urusan jual beli tanah mendapat faedah yang banyak. Allah, saya tidak mampu untuk mengulas mengenainya. (sambil google apa peranan broker sebenarnya… ^^). Tetapi ingin saya  tegaskan, wahai broker! Jangan lakukan penindasan kepada pemilik tanah. laksanakan tugas dengan AMANAH kerana Allah itu maha Melihat.

Belum lagi ana cerita mengenai forex exchange trading, pengiraan interest lanjutan, dan lain-lain. Terlalu banyak sehingga ana hampir tertutup hati untuk tidak mempelajarinya. Menyedari tuntutan Islam kepada manfaatkan ilmu yang dipelajari. Ana kembali pulih, mengejar ilmu yang hampir keciciran.
Suka ana kongsikan sedikit, mengenai permainan dalam urus niaga mata wang. Kami didedahkan dengan pengiraan mata wang asing. serta bagaimana cara arbitrageurs bermain dengan forex (mata wang). Membolot keuntungan dengan bermain di pasaran dagangan mata wang.

Ternyata, money fiat (wang kertas) itu telah membawa kepada inflasi. Bagaimana kita nak nafikan penggunaan wang kertas itu boleh digunakan? Ternyata inflasi terhasil daripada interest dan uncertainty. Dalam penggunaan wang kertas ana memegang pandangan ulama’ muktabar. Harus menggunakan wang kertas “hajat tunnazal manzilat al-darurat” dengan syarat mestilah mengikuti disiplin dan syarat yang sama dengan hukum atas emas dan perak. Darurat kerana faktor cengkaman ekonomi dunia di tangan orang bukan Islam dan keperluan mendesak untuk penggunaan mata wang fiat disebabkan ketiadaan alternatif pada waktu sekarang. Ada ke orang nak jual karipap terima duit dinar (emas)? Ada? ^^

Sudahlah Fatwa mengharuskan penggunaan fiat money hanya berlandaskan darurat, tiba-tiba ada muncul individu yang bermain dengan mata wang kertas fiat. Sudah nyata pada mata wang kertas fiat itu lahir dengan cara Riba, dan ia tidak bersandarkan kepada emas dan perak. Mereka mendapat keuntungan daripada permainan yang melibatkan dengan mata wang sebuah negara. Itulah arbitrageurs.  Beli dengan harga murah dan jual dengan harga mahal. Inikah pendapatan yang ingin dibanggakan? Mengambil untung atas perbezaan nilai mata wang sesebuah negara? Wang kertas menyebabkan inflasi, dari mana inflasi datang? Dari Riba. Mendapat keuntungan dari permainan mata wang fiat melibatkan inflasi, inflasi terhasil daripada riba, then Riba is prohibited in Islam. Individu yang sibuk meraih untung melalui perniagaan mata wang atau forex trading sebenarnya adalah penyumbang kepada inflasi dan menambah lagi masalah money supply.
Terlalu banyak yang dicoretkan, banyak lagi yang tak terluah ketidak puashatian terhadap kelemahan institusi kewangan yang dijelaskan dalam buku teks. ^^ InsyaaAllah akan ana sambung.

rujukan: buku Ustaz zaharuddin, internet dan buku teks finance maths.

-Ibn Abbas r.a. diriwayatkan telah berkata:
“Akan dikatakan kepada pemakan Riba di hari kiamat, “Ambillah senjata kamu untuk berperang dengan Allah SWT.”
Rujukan: Jami’ al-Bayan’an Takwil Ayyi al Quran, al-Tabari.

No comments: