Berdoalah!!!

Berdoalah!!!

23 April 2012

riba

Assalamualaikum. Berbekalkan ketabahan dan kesungguhan yang berpanjang, alhamdulillah tetap juga digagahkan juga jari jemari ini untuk menulis. memandangkan pagi esok ada satu lagi exam, izinkan ana coretkan sedikit sahaja ilmu buat kalian semua.

Apakah pandangan anda mengenai interest?
jika kita translate perkataan interest, ia membawa makna riba'.
adakah benar ia riba? penambahan? bunga?
fiqh muamalat membicarakan riba bagaimana?

Rasulullah s.a.w bersabda yang maksudnya:“Allah akan melaknat pemakan riba, yang memberi makan, dua orang saksinya dan juru tulisnya.” Riwayat Ahmad dan Abu Daud


teori interest pula bagaimana?
interest is the compensation that a borrower of capital pays to a lender of capital for its use.



setelah ana benar2 kuat dengan 2 bidang ini, ana akan kupaskan nanti. 3buah buku riba, x di sentuh lagi. Kita belajar interest dahulu, kemudian riba.

Prof kata, kalau kita nak perbetulkan sesuatu, kita fahami situasi dahulu. contohnya, nak islamic kan insurance. kita kena belajar insurance dahulu. dah pakar dalam bidang tersebut, baru bertindak untuk menyedarkan umat islam tentang takaful. it's important to conquer this fields. because, I'am muslim! How to make people realize about riba? please.... learn interest, then.... introduce islamic interest. eh... ada ke? nanti, ana rujuk kepada yang lebih pakar dalam bidang ini.

salam perkenalan tentang riba.... mood in theory hibbah and interest exam...
wa ahhallaAllahul bai' waharramarriba.....
 continue.....

No comments: